Terminem hot hatch określa się samochody będące usportowioną wersją danego modelu o nadwoziu typu hatchback i cechujące się dużą mocą silnika oraz niepowtarzalną stylistyką. Małe auta o sportowym zacięciu wprawdzie nie cieszą się dziś tak dużą jak kiedyś popularnością, jednak mimo to bez wątpienia warto zwrócić na nie uwagę.
Sportowe hatchbacki
Jakie są najlepsze hot hatche? Co je wyróżnia na tle innych samochodów? Ten segment rynkowy jest dość zróżnicowany, co więcej jakiś czas temu przeszedł sporą metamorfozę. Duże zmiany przyniosła m.in. elektryfikacja. Tak czy inaczej kwintesencją tego typu samochodów jest kompaktowy hatchback ze sportowymi akcentami zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Sportowy hatchback powinien dawać radość z jazdy, a jednocześnie musi być praktyczny w codziennym użytkowaniu. Sprawdź zestawienie najpopularniejszych i najciekawszych aut tego typu dostępnych na rynku i wybierz dla siebie jedną z wersji, np. hot hatch 4 x 4.
Audi S3
Audi S3 to hot hatch, który zadebiutował w 2020 roku. Chociaż to samochód dosyć niepozorny, bo wydaje się po prostu mocniejszą wersją modelu A3, to posiada wiele ciekawych funkcji i udogodnień. Auto można pochwalić za niesamowite osiągi – został zaopatrzony w turbodoładowane 2-litrowe TSI o mocy 310 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Audi S3 „robi setkę” w mniej niż 5 sekund, prędkość została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Auto posiada 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową S-Tronic i wyróżnia je obniżone o 15 mm zawieszenie.
Audi S3 jest dostępne jako pięciodrzwiowy hatchback i elegancki sedan. Przód samochodu ma osłonę chłodnicy Singleframe, która jest zaopatrzona w duży grill przypominający plaster miodu. Warto zwrócić uwagę także na obudowy lusterek, które zostały wykończone w kolorze matowego aluminium. Patrząc na S3-kę w oczy rzucają się cztery końcówki układu wydechowego oraz dyfuzor. Design samochodu robi wrażenie – został on zaopatrzony w spłaszczoną u dołu kierownicę z wieńcem i logo S, a także aluminiowe wstawki i nakładki na pedały. Używana S3 to hot hatch do 40 tys. złotych, który gwarantuje dobrą przyczepność podczas dynamicznej jazdy oraz zapewnia odpowiedni komfort podróżowania.
Nowe Audi S3 to koszt około 200 800 zł, natomiast dopłata do wersji sedan wynosi 3000 zł.
Audi 3 RS
Audi RS 3 Sportback został wyposażony w szybki 400-konny silnik 2.5 TFSI, dzięki któremu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s. Samochód posiada 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową S tronic, która bardzo płynnie, błyskawicznie zmienia biegi w górę i w dół. Co więcej, doskonale odczytuje zamiary kierowcy.
Audi RS 3 wyglądem przypomina model R8. Auto zostało wyposażone w ogromne koła, duży, czarny grill, jego wnętrze jest bardzo nowoczesne i wygodne. Na uwagę zasługuje wirtualny kokpit, system multimedialny, a także niesamowicie wygodne fotele, które zadowolą każdego miłośnika sportowej jazdy, ale nie tylko. Nowością w RS 3 jest system RS Torque Splitter, który jest odpowiedzialny za rozdział momentu obrotowego między tylne koła. Audi RS 3 Sportback ma cztery tryby sportowe, samochód dobrze trzyma się drogi, hamulce są miękkie. Samochód posiada bagażnik o pojemności 282 litrów, niestety został on zmniejszony na rzecz akumulatora, który ustawiono pod jego podłogą. Ceny omawianego modelu zaczynają się od 283 400 zł.
Nowa odsłona Audi 3 RS jest imponująca, bo potrafi dostarczyć naprawdę niezapomnianych wrażeń.
Ford Focus ST/ RS
Ford oferował usportowioną wersję Focusa od pierwszej generacji. Na przestrzeni lat zmieniało się jednak nazewnictwo oraz to, co kryło się pod danym skrótem. Samochody sygnowane skrótem ST mają umiarkowany, ale sportowy charakter i elementy charakterystyczne dla tej stylistyki zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Wersja RS występowała w pierwszych trzech generacjach – była to ekstremalna odmiana dobrze znanego wszystkim hatchbacka o wyścigowym zacięciu i niebywałych osiągach. Obie wersje bazowały na tej samej platformie, aczkolwiek w wersji RS znaczna część kluczowych komponentów zawieszenia, układu hamulcowego czy osprzętu silnika miała więcej wspólnego z rajdowymi wersjami Focusa niż z jego salonowym bratem. Modele ST i RS zostały zaopatrzone w silniki benzynowe o pojemności od 2 do 2,5 l. Najmocniejsza wersja RS jest oparta na 3. generacji Focusa dysponuje mocą 320 KM. Auta są wyposażone w elementy aerodynamiczne, w tym tylne skrzydło, które zapewnia doskonałe osiągi na torach.
W przypadku czwartej generacji Focusa dostępna jest jedynie wersja ST – dokładnie ST X. Chociaż nie jest to typowa wersja RS, to auto nadal dysponuje mocą 280 KM. Pozostałe elementy, takie jak zawieszenie czy wyposażenie wnętrza, nie są już tak ekstrawaganckie jak w poprzednich wersjach RS. Dzięki temu Ford Focus doskonale sprawdzi się do codziennej jazdy.
Hyundai i30 N Performance
Hyundai i30 N został zaprezentowany w 2017 roku – powstał jako auto konkurencyjne dla Golfa GT. Samochód wyróżnia pas przedni i tył ze spoilerem dachowym, a także stylizowane zderzaki i obniżone zawieszenie. Na wyposażeniu Hyundaia znajdziemy między innymi 19-calowe alufelgi, dyfuzor i dwie okrągłe końcówki układu wydechowego. W 2020 roku Koreańczycy zaprezentowali odświeżony model i30 N, który dostał wydajniejszy układ napędowy, a także ciekawszy design. Wersja po liftingu ma sportowe fotele kubełkowe, kierownicę z logo N, niebieski znacznik położenia kół oraz przeszycia i emblematy N w tym samym kolorze. Hyundai i30 N jest dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback i liftback określany przez producenta Fastbackiem.
Mimo że konkurencja w modelach przednionapędowych już dawno przekroczyła 300 km/h, firma Hyundai ma do kwestii rozwijania prędkości bardziej rozsądnie podejście, tłumacząc, że wystarczy 275 km/h i ważniejsze jest to, jak samochód pokonuje zakręty. Trudno się z tym nie zgodzić. Po otworzeniu bagażnika Hyundaia można ujrzeć rozpórkę spinającą kolumny tylnego zawieszenia, co przekłada się na komfort wchodzenia w zakręty. Jeżeli chodzi o osiągi, to ten model rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Być może nie jest to wynik rewelacyjny, ale trzeba przyznać, że dwulitrowy silnik Hyundaia doskonale spisuje się na trasie. Czy hot hatch i30 N to dobry wybór? Bez wątpienia tak, gdyż oferuje on duże możliwości torowe, a jednocześnie dobrze spisuje się podczas dłuższych podróży.
Renault Megane RS
Jeżeli chodzi o małe, kompaktowe hot hatche, to Renault Megane RS nie ma sobie równych. W tej wersji jest jednym z ciekawszych aut, jakie są dostępne na rynku. Wyróżnia go niebanalny design – z przodu samochód posiada emblemat RS oraz ledowe lampy przeciwmgłowe przypominające szachownicę. Ponadto został zaopatrzony w poszerzone nadkola, stylowy wystrój oraz sportowe zawieszenie. Wyrazisty pomarańczowy kolor dedykowany dla tego auta podkreśla jego sportowy charakter. Prezentuje się naprawdę dobrze zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Ma sportową kierownicę ze skóry, alcantary z czerwonym wyznacznikiem położenia kół oraz emblematy RS. Jeżeli chodzi o osiągi, to przyśpiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,7 sekundy, a jego maksymalna moc to 300 km. Renault Megane RS został zaopatrzony w silnik o pojemności 1,8 l z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim oraz w automatyczną skrzynię biegów EDC.
Dzięki zastosowaniu dodatków inspirowanych wyścigami samochodowymi, Megane RS prezentuje się naprawdę efektownie. Grill o trójwymiarowym wzorze plastra miodu i zderzak z listwą typu F1 robi wrażenie.
Samochód jest szybki i bardzo zrywny, a więc daje dużo satysfakcji z jazdy. Chociaż wygląda niepozornie, ma naprawdę dużą moc i jest komfortowy w prowadzeniu. To dobry wybór dla osób, które chcą podróżować autem we dwójkę, gdyż samochód jest kompaktowy.
Hot hatch 4 x 4
Większość samochodów usportowionych na bazie kompaktów posiada napęd na przednią oś. Na rynku motoryzacyjnym są jednak również auta, które można zaliczyć do hot hatchy, ale są wyposażone w napęd na 4 koła. Należą do nich między innymi takie modele, jak:
- Subaru Justy II 4 x 4 – to auto nie ma wprawdzie stałego napędu na cztery koła, ale jest zaopatrzone w sprzęgło wiskotyczne załączające tylną oś. To jeden z tańszych samochodów, w których występuje opcja napędzania dwóch osi;
- Suzuki Swift IV – auto pod maską ma silnik o mocy 92 KM. Ten model został zaopatrzony w napęd na cztery koła, choć lepszym wyborem wydaje się w tym przypadku wersja Sport 1.6 o mocy 125 KM, przy czym nie ma napędu 4 x 4;
- Toyota Yaris GR – samochód ma silnik o pojemności 1.6 i 261 KM, oferuje prędkość na obie osie oraz jest kompaktowy, dlatego cieszy się niemałą popularnością. Ma dobrą aerodynamikę – do setki rozpędza się w 5,5 sekundy.