ABS jest systemem stosowanym w wielu samochodach i ma zapobiegać blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. Może zdarzyć się jednak, że przestanie on poprawnie funkcjonować. Może to objawiać się zapaleniem kontrolki na desce rozdzielczej. Przekonaj się, co to może oznaczać oraz jak postępować w takiej sytuacji.
Czym jest system ABS w samochodzie?
ABS (Anti-lock Braking System) to elektroniczny układ zapobiegający blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. Zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo. Droga hamowania samochodów wyposażonych w ten system może być zdecydowanie krótsza w porównaniu z pojazdami, które go nie mają. To właśnie ze względów bezpieczeństwa ABS jest powszechnie stosowany w samochodach.
- Jak działa system ABS?

- Jakie są najpopularniejsze rodzaje systemów ABS?

- Świecąca się kontrolka ABS – czy można jeździć samochodem?

- Czym jeszcze może objawiać się problem z systemem ABS?

- Jak dbać o system ABS w samochodzie?

Jak działa system ABS?
System ABS uruchamia się w momencie naciśnięcia pedału hamulca, gdy czujniki sprawdzają prędkość obrotową kół. W przypadku wystąpienia blokady któregoś z nich wyłączany jest na nie napęd, a następnie ponownie uruchamiany, co ma przywrócić kontrolę nad samochodem. W ten sposób kierowca może zapanować nad pojazdem i jednocześnie skrócić drogę hamowania. Poznaj bliżej najważniejsze elementy tego układu.
Czujnik prędkości
Czujniki są umieszczone na kołach i służą do określenia ich prędkości. Najczęściej do generowania sygnału ten element wykorzystuje detektor efektu Halla, magnes lub koło zębate wraz z cewką elektromagnetyczną. Obrót kół powoduje powstanie koła magnetycznego wokół czujnika, który przekazuje najważniejsze informacje dalej do czujnika systemu ABS.
Sterownik ECU
Jest to sterownik gromadzący informacje z poszczególnych czujników. Jeśli któryś z nich wykryje, że koło traci przyczepność, przesyła dane na ten temat do ECU. Uruchamia on modulator ABS oraz ogranicza siłę hamowania.
Pompa
Jej funkcją jest przywracanie ciśnienia w hamulcach hydraulicznych, gdy zostanie ono usunięte przez zawór. Sygnał generowany przez sterownik zwalnia go, gdy koło zaczyna się ślizgać. Po wypuszczeniu powietrza pompa przywraca odpowiednią ilość sprężonego powietrza w układzie hamulcowym.
Zawór
Zawór systemu ABS może mieć 3 pozycje. Pierwsze to położenie otwarte, gdy ciśnienie z pompy przekazywane jest do hamulców. Druga pozycja to taka, gdy zawór blokuje przewód i tym samym oddziela hamulec od pompy. Ciśnienie nie wzrasta w chwili naciśnięcia pedału hamulca, co zapobiega zablokowaniu się kół. Trzecie położenie zaworu to pozycja półotwarta. Wtedy uwalnia on część ciśnienia z hamulca.
Jakie są najpopularniejsze rodzaje systemów ABS?
Jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań przez producentów pojazdów jest ABS działający na wszystkie koła jednocześnie. Popularne jest także łączenie go z układem elektronicznego rozdziału siły hamowania, czyli EBD. Nie tylko zapewnia to optymalną kontrolę nad pojazdem, ale także prawidłowe rozłożenie pracy hamulców między poszczególnymi osiami.
System ABS może także współpracować z kontrolą trakcji TCS. Takie połączenie umożliwia wyłączenie napędu osi, która traci przyczepność. W ten sposób kierowca jest w stanie zapanować nad pojazdem, a ryzyko wpadnięcia w poślizg znacząco maleje. Warto zainteresować się samochodami wyposażonymi w ABS oraz system kontroli stabilizacji pojazdu ESP. Odczytuje informacje dostarczane z czujników i w optymalny sposób hamuje oraz redukuje obroty silnika, aby zapobiec poślizgowi.
Kontrolka ABS – co oznacza?
Jeśli w samochodzie świeci się kontrolka ABS, to oznacza, że układ hamulcowy nie pracuje tak, jak powinien. Jej pojawienie się na desce rozdzielczej powinno być niepokojącym sygnałem, który może oznaczać poważne problemy z samochodem. Jeśli kontrolka ABS ciągle świeci, należy znaleźć przyczynę takiej sytuacji. Jest to o tyle ważne, że nie spowoduje ona unieruchomienie silnika. Jednak w przypadku jazdy po mokrej nawierzchni i po naciśnięciu hamulca może dojść do zablokowania się kół, a to z kolei stworzyć poważne zagrożenie. Jeśli więc zauważysz kontrolkę na desce rozdzielczej w swoim aucie, niezwłocznie udaj się do warsztatu w celu sprawdzenia, co jest przyczyną jej pojawienia się oraz wyeliminowania problemu.
Kontrolka ABS zapal się i gaśnie – czy to powód do niepokoju?
Jeśli podczas uruchamiania samochodu kontrolka ABS zapala się i gaśnie bardzo szybko, najczęściej nie zwiastuje to poważnych problemów. Dopiero gdy przez dłuższy czas pozostaje ona widoczna na desce rozdzielczej, może to wiązać się z uszkodzeniem tego systemu.
Kontrola ABS – jak wygląda?
Jeśli już wiesz, co oznacza kontrolka ABS, musisz także przekonać się, jak dokładnie ona wygląda. Ma ona żółty lub pomarańczowy odcień, gdyż należy do grupy wskaźników ostrzegawczych. Jest ona wyrażona zazwyczaj trzema literami ABS, umieszczonymi w kółku z dwoma łukami po bokach. Jest to dość charakterystyczna kontrolka, której z pewnością nie przegapisz na desce rozdzielczej swojego samochodu.
Świecąca się kontrolka ABS – czy można jeździć samochodem?
Przepisy prawa nie zabraniają jazdy, gdy kontrolka ABS się świeci. Musisz jednak mieć świadomość, z jakimi zagrożeniami może się to wiązać. Przede wszystkim niedziałający poprawnie system zapobiegający blokowaniu kół może sprawić, że stracisz kontrolę nad pojazdem i np. uderzysz w przeszkodę znajdująca się na drodze lub poboczu. Stwarzasz tym samym duże zagrożenie zarówno dla siebie i swoich pasażerów, jak i innych uczestników ruchu.
Żółta kontrolka ABS – o czym Cię informuje?
Sprawdź, co może znaczyć, jeśli kontrolka ABS świeci się na desce rozdzielczej i nie gaśnie kilka sekund po uruchomieniu silnika. Przekonaj się, co może być tego przyczyną.
Uszkodzony czujnik prędkości obrotowej kół
Jedną z najczęściej występujących przyczyn zapalenia kontrolki ABS jest awaria czujnika prędkości obrotowej kół. Ten element monitoruje prędkość kół podczas jazdy. Od jego pomiarów zależy poprawne działanie całego systemu.
W przypadku, gdy czujnik ulega awarii, komputer pokładowy w samochodzie nie jest w stanie monitorować pracy układu w odpowiedni sposób. Czujnik jest umieszczony w piaście auta, dlatego może ulec uszkodzeniu w wyniku działania czynników zewnętrznych. Istnieje także ryzyko jego zużycia. Jeśli tak się stanie, na desce rozdzielczej może zapalić się ABS kontrolka. Aby mieć pewność, co dzieje się z samochodem, udaj się do zaufanego warsztatu. Diagnosta z wykorzystaniem specjalnego skanera sprawdzi, czy czujniki pracują bez zarzutu, czy może wymagają wymiany.
Kontrolka ABS a problemy z elektroniką i przewodami
Niekiedy kontrolka ABS pojawiająca się na desce rozdzielczej może oznaczać problemy z instalacją elektryczną. Jest to skomplikowany układ składający się z czujników oraz różnych elementów elektrycznych, które są szczególnie podatne na uszkodzenia. Nawet z pozoru niewielkie uszkodzenie przewodu może wiązać się z problemami z całym układem ABS.
Awarie systemów elektronicznych muszą być odpowiednio zdiagnozowane oraz wyeliminowane. W tym celu udaj się do zaufanego i doświadczonego mechanika, który oceni podłoże problemu oraz skutecznie mu zaradzi.
Kontrolka ABS a awaria pompy
Kontrolka ABS może informować także o niesprawnej pompie odpowiadającej za utrzymanie ciśnienia w całym układzie na odpowiednim poziomie. Element ten odgrywa bardzo ważną funkcję w pracy całego systemu, dlatego jego awaria może mieć poważne konsekwencje.
W jaki sposób można zdiagnozować problem z pompą? Jest to możliwe jedynie po podłączeniu auta do komputera diagnostycznego. Dzięki niemu mechanik będzie wiedział, w którym miejscu doszło do awarii. Niestety wymiana uszkodzonej pompy ABS może wiązać się z dużymi kosztami, jednak sprawnie działający system zapewniający bezpieczeństwo jest zdecydowanie ważniejszy.
Zbyt niski poziom płynu hamulcowego
Jeśli kontrolka ABS się świeci i nie gaśnie, może to także oznaczać zbyt niski poziom płynu hamulcowego. Jeśli spadnie on poniżej określonego poziomu, system może o tym informować właśnie w ten sposób. Na szczęście sprawdzenie, ile płynu hamulcowego jest w zbiorniku to łatwe zadanie, z którym poradzisz sobie samodzielnie. W tym celu otwórz go i sprawdź jego zawartość. Jeśli faktycznie poziom jest niższy, niż zaleca producent, uzupełnij płyn.
Jeśli mimo tego po jakimś czasie ponownie zauważysz niski stan tej cieczy, zweryfikuj u mechanika, czy nie występują nieszczelności w układzie hamulcowym.
Czym jeszcze może objawiać się problem z systemem ABS?
Zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej jest najczęstszym objawem problemów z prawidłowym działaniem systemu ABS. Jednak warto zachować szczególną czujność także w innych sytuacjach. Jeśli zauważysz, że układ hamulcowy w Twoim aucie pracuje inaczej niż dotychczas, może to świadczyć o problemach z systemem.
Zazwyczaj objawia się to zdecydowanie dłuższą drogą hamowania czy trudnościami w dociśnięciu pedału hamulca. Jeśli zauważysz niepokojące symptomy, udaj się do zaufanego mechanika, który określi, co jest ich przyczyną. Jazda z niesprawnym systemem ABS oraz układem hamulcowym to poważne zagrożenie.
Jak dbać o system ABS w samochodzie?
Aby system ABS mógł spełniać swoją funkcję, czyli zapobiegać blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania, należy przede wszystkim zadbać o cały układ hamulcowy. Musisz pamiętać o systematycznej wymianie klocków i tarcz. Nie zapomnij także o regularnej kontroli poziomu płynu hamulcowego, a w razie potrzeby uzupełnij go zgodnie z zaleceniami producenta.
Zadbaj także o to, aby cały układ był szczelny, gdyż uruchomienie ABS wiąże się ze skokami ciśnienia, które mogą być gwałtowne.
System ABS pełni bardzo ważną funkcję w samochodzie, gdyż zapobiega blokowaniu kół w momencie gwałtownego hamowania. Przekłada się to na wyższy poziom bezpieczeństwa kierowcy i podróżujących z nim pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Jak każdy układ w aucie, tak samo ABS może ulec awarii. Zazwyczaj objawia się to zapaleniem kontrolki na desce rozdzielczej. Nie oznacza to konieczności natychmiastowego przerwania podróży, jednak powinno skłonić do szybkiej wizyty w warsztacie. Kontrolka może wskazywać m.in. na problem z pompą oraz awarię czujnika prędkości.