Dziękujemy
Zgłoszenie zostało dodane.
Przepraszamy
Zgłoszenie nie zostało dodane.
Dodano do porównania
Szukaj samochodów po modelu, marce, nadwoziu:
BAZA WIEDZY

Czy warto kupić hybrydę?

31 maj 2023
Czy warto kupić hybrydę?
Hybryda – czy warto? Zastanawia się nad tym wielu kierowców. Samochody hybrydowe opinie mają bowiem różne. Zdecydowanie jednak przeważają te pozytywne. Niestety auta te są nieco droższe niż pojazdy spalinowe. Czy zatem hybryda się opłaca? Co to jest samochód hybrydowy? Odpowiedź wydaje się łatwa, choć biorąc pod uwagę mnogość technologicznych wersji hybryd, może warto wyjaśnić sobie podstawowe pojęcia.

Co to jest auto hybrydowe?

Hybrydowe auto to takie, które jest wyposażone zarówno w silnik elektryczny, jak i tradycyjny spalinowy. Po co jednak auto z dwoma silnikami? Przede wszystkim dla oszczędności. 
Z roku na rok coraz bardziej wyśrubowane normy ekologiczne zmuszają inżynierów do poszukiwania coraz to nowych rozwiązań. Doskonale zdają sobie oni sprawę, że nie sztuką jest zaproponować odbiorcom oszczędne silniki. Ważne, by były one ekonomiczne, ale wciąż dawały frajdę z jazdy. Nie ma więc mowy o upychaniu pod maską coraz to mniejszych i słabszych jednostek napędowych. 
Auto hybryda stało się więc odpowiedzią na zapotrzebowanie motoryzacji XXI wieku. Z jednej strony jest ekonomiczne oraz ekologiczne, a z drugiej strony oferuje całkiem przyzwoity zapas mocy.

Hybryda auto – co to znaczy?

Auto hybrydowe to takie, pod którego maską współpracują ze sobą silnik spalinowy i elektryczny. Gdy auto jedzie na tym pierwszym, umożliwia w tym czasie ładowanie się baterii silnika elektrycznego. Dzięki temu w powolnym ruchu miejskim auto będzie mogło poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym, czyli w trybie zeroemisyjnym. Możemy jechać więc na jednym lub drugim silniku. To jednak nie wszystko. Nowoczesne samochody hybrydowe pozwalają też na jazdę na obu silnikach jednocześnie. Jaki to jednak ma sens? Dwa silniki pracujące na raz? To nie brzmi jak recepta na oszczędzanie paliwa. I w istocie nią nie jest. Nowoczesne hybrydy opracowano tak, by na przykład przy wyprzedzaniu, gdy potrzebny jest solidny zapas mocy, silnik elektryczny mógł włączyć się, by wspomóc działanie silnika spalinowego. To taki dodatkowy zastrzyk mocy, dzięki której samochód może szybciej przyspieszyć, a jego kierowca szybciej zakończyć manewr wyprzedzania.

Hybryda hybrydzie nierówna. Auta hybrydowe – opinie i rodzaje

Rozwój technologii to coraz nowsze wersje napędów hybrydowych. Które z nich spotykane są najczęściej we współczesnych samochodach hybrydowych? 

 

Mikrohybrydy – to auta, w których silnik elektryczny nie stanowi napędu. Komu więc i do czego jest on potrzebny? Wykorzystywany jest w aucie hybrydowym jedynie do rozruchu auta. Mikrohybryda taka odzyskuje energię podczas hamowania i napędza nią silnik elektryczny, zawsze gdy samochód rusza. 

 

Łagodna hybryda – to kuzynka mikrohybrydy. Jej silnik elektryczny stanowi wsparcie dla silnika spalinowego, gdy auto przyspiesza. Jednak i w tym przypadku auto nie ma możliwości poruszania się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego. 

 

Pełna hybryda – czyli to, czego kierowcy poszukują najbardziej. To najpopularniejszy z obecnie spotykanych rodzajów aut hybrydowych. W samochodach hybrydowych tego typu silnik elektryczny potrafi odzyskać energię podczas hamowania poprzez rekuperację i dać wsparcie silnikowi spalinowemu. Uwaga! Ten rodzaj auta hybrydowego może poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym. Z tej opcji korzysta na ogół w korkach, a w każdym razie w powolnym ruchu, gdy nie jest potrzebna duża moc. 

 

Hybryda szeregowa – to na razie bardzo mało popularna technologia. Tu silnik spalinowy wykorzystywany jest do produkcji energii, która zasila silnik elektryczny. W tego typu rozwiązaniach silnik spalinowy nigdy nie przekazuje momentu obrotowego bezpośrednio na koła. W takim układzie pełni on bardziej funkcję „elektrowni” zasilającej baterie. 

 

Hybryda Plug-in – tego rodzaju napęd jest stosowany w ostatnich latach coraz częściej. Jego zaletą jest możliwość poruszania się niezależnie przy pomocy silnika spalinowego lub elektrycznego. Gdy brakuje mocy, oba silniki będą jej dostarczały jednocześnie. Co jednak wyróżnia ten rodzaj napędu? Otóż akumulatory samochodu można doładować z sieci elektrycznej. Dokładnie tak samo, jak w autach w stu procentach elektrycznych. W pełni naładowane silniki pozwolą na pokonanie 50–60 km wyłącznie w trybie elektryczny. Kto nie jeździ zbyt dużo, może używać hybrydy plug-in jak typowego auta elektrycznego.


 

Czy hybryda się opłaca? To zależy

Każdy kierowca powinien sam ocenić, czy w jego przypadku hybryda jest opłacalnym wyborem. Auto hybrydowe jest nieco tańsze w zakupie, ale może „zarobić” na siebie późniejszą tańszą eksploatacją. Warto pamiętać jednak, że największe oszczędności w stosunku do auta wyposażonego w tradycyjny układ napędowy uzyskamy w jeździe miejskiej. Kierowcy, którzy jeżdżą wyłącznie na długich autostradowych dystansach, nie odczują korzyści. Mało tego. Zwłaszcza hybryda plug-in nie będzie dobrym rozwiązaniem dla aut pokonujących międzymiastowe drogi szybkiego ruchu. Dlaczego? Warto pamiętać, że baterie hybrydy potrafią ważyć całkiem sporo. „Wożenie” ich, gdy nie są naładowane, może zwiększać zużycie paliwa. To auta zdecydowanie dedykowane jeździe miejskiej przy założeniu systematycznego doładowywania baterii. Jeśli planujesz więc robić przebiegi głównie po ulicach miast, warto zastanowić się nad wyborem auta hybrydowego.

Hybryda auto – co to znaczy dla kierowcy i jakie auto wybrać?

Od lat potentatem na rynku samochodów hybrydowych jest Toyota. Oferta tej marki jest naprawdę bogata, a jednocześnie atrakcyjna finansowo. Kompaktową Toyotę Corollę Comfort 1.8 Hybrid 122 KM można mieć już za około 1200 zł netto miesięcznie. Wartość dotyczy oczywiście wysokości raty leasingowej. Warto zaznaczyć, że taka Corolla będzie dysponowała już całkiem przyzwoitym wyposażeniem. Na jej pokładzie znajdziemy między innymi reflektory wykonane w technologii LED czy kamerę cofania. Auto będzie wyposażone też w system wykrywający zmęczenie kierowcy oraz dwustrefową w pełni automatyczną nawigację. Japoński bestseller wyposażony będzie też w system rozpoznawania znaków drogowych.

Auto hybrydowe – małe i wysokie

Nowością na rynku jest Toyota Yaris Cross Comfort 1.5 VV-Ti 116 KM. To japońska odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie europejskiego rynku na auta miejskie, ale takie o nieco podwyższonym zawieszeniu. Ta „yariska” przypomina bowiem małego SUV-a. Dzięki ekonomicznemu silnikowi hybrydowemu zapewnia niezwykle oszczędną jazdę po mieście, ale i wysoką pozycję za kierownicą.

Zobacz podobne artykuły