Dopuszczalna masa całkowita to pojęcie znane przede wszystkim osobom związanym z branżą transportową. Znajomość tego parametru jest bardzo ważna, bo pozwala uniknąć płacenia wysokiego mandatu. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o dopuszczalnej masie całkowitej oraz co grozi za nieprzestrzeganie przepisów.
Przeładowanie pojazdu to jedno z najczęściej popełnianych wykroczeń na drodze, które dotyczy głównie pojazdów ciężarowych. Jednak dopuszczalną masę całkowitą powinni znać oraz jej przestrzegać także kierowcy aut osobowych.
- DMC – co to oznacza?
- DMC pojazdu w Polsce – co trzeba wiedzieć?
- Jaka jest dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów w Polsce?
- Maksymalne DMC w Polsce – ile wynosi?
- Kto może skontrolować dopuszczalną masę całkowitą TIR-a?
- Co grozi za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej?
- Dlaczego znajomość DMC jest ważna także dla kierowców z prawem jazdy
- kat. B?
- Czym jest dopuszczalna ładowność pojazdu?
- Dopuszczalna ładowność a masa całkowita – co warto wiedzieć?
- Dopuszczalna ładowność pojazdu – o czym musisz pamiętać?
- Czym jest masa własna pojazdu?
- Przewożenie bagażu w samochodzie – o tym warto pamiętać
- Dopuszczalna masa całkowita – podsumowanie
DMC – co to oznacza?
Zastanawiasz się, co to jest DMC? To nic innego jak skrót od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Określa maksymalny ciężar poszczególnych rodzajów samochodów, nie tylko tych poruszających się po drogach. Ten parametr może być różny zależnie od przepisów obowiązujących w danym państwie.
DMC pojazdu w Polsce – co trzeba wiedzieć?
Pojęcie dopuszczalnej masy całkowitej zostało ujęte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Na ten parametr składają się następujące czynniki:
- masa własna pojazdu, który jest gotowy do drogi,
- masa dopuszczalnego obciążenia zgodnego z homologacją.
Co to oznacza w praktyce? Dopuszczalna masa całkowita jest sumą masy pojazdu, wszystkich pasażerów oraz przewożonego ładunku.
Jaka jest dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów w Polsce?
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów C+E w naszym kraju wygląda następująco:
- 10 t – przyczepa jednoosiowa,
- 11 t – przyczepa z jedną osią centralną,
- 18 t – w przypadku dwuosiowego samochodu lub dwuosiowej przyczepy,
- 19 t – w przypadku dwuosiowego samochodu zasilanego paliwami alternatywnymi,
- 19,5 t – dla autobusu z dwiema osiami,
- 24 t – dla przyczep z więcej niż dwoma kołami,
- 25 t – dla trzyosiowego samochodu,
- 26 t – dla trzyosiowego samochodu wyposażonego w bliźniacze koła osi napędzanych z limitem nacisku 9,5 t na każdą z nich,
- 28 t – dla trzyosiowego autobusu przegubowego (limit wynosi 29 t w przypadku zasilania paliwami alternatywnymi),
- 28 t – dla zestawu pojazdów, które mają łącznie trzy osie,
- 32 t – dla zestawu pojazdów, które mają łącznie więcej niż trzy osie,
- 34 t – dla wywrotki lub betoniarki,
- 35 t – dla zestawu składającego się z ciężarówki o trzech osiach oraz przyczepy wyposażonej w jedną oś,
- 36 t – dla zestawu składającego się z ciężarówki z trzema osiami (w tym z osią napędową z kołami bliźniaczymi) oraz zawieszeniem pneumatycznym i naczepy jednoosiowej,
- 36 t – dla zestawu składającego się z ciężarówki z dwoma osiami z kołami bliźniaczymi oraz zawieszeniem pneumatycznym i naczepy jednoosiowej (limit nacisku na każdą oś to 9,5 t),
- 36 t – dla zestawu składającego się z pojazdu z dwiema osiami i takiej samej przyczepy,
- 36 t – dla zestawu składającego się z pojazdu z dwiema osiami i takiej samej przyczepy z rozstawem wynoszącym maksymalnie 1,8 m,
- 38 t – dla zestawu składającego się z pojazdu z dwiema osiami z kołami bliźniaczymi oraz zawieszeniem pneumatycznym tylnej osi wraz z dwuosiową naczepą z rozstawem powyżej 1,8 m,
- 40 t – dla zestawu składającego się z pojazdu z dwiema lub trzema osiami oraz trzyosiowej naczepy,
- 44 t – dla zestawu składającego się z pojazdu z trzema osiami wraz z trzyosiową przyczepą, który przewozi 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym.
Przestrzeganie dopuszczalnego DMC zespołu pojazdów jest bardzo ważne, bo zapobiega przeładowaniu, a tym samym wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Trzeba mieć na uwadze to, że zbyt duży ładunek może negatywnie wpływać na możliwość panowania nad kierownicą, a tym samym stwarzać zagrożenie.
Maksymalne DMC w Polsce – ile wynosi?
Wiesz już, ile wynosi dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu ciężarowego wraz z zestawem. Warto także wiedzieć, jakie są limity w pozostałych przypadkach:
- do 3,5 t – samochód dostawczy/ciężarowy bez naczepy,
- do 3,5 t – auto dostawcze lub ciężarowe z lekką przyczepą do 750 kg,
- do 3,5 t – auto dostawcze lub ciężarowe z przyczepą, której masa nie przekracza wagi pojazdu,
- do 4,25 t – auto dostawcze lub ciężarowe z przyczepą, której masa nie przekracza wagi pojazdu, a stosunek masy nie jest mniejszy niż 1,33:1 (wyłącznie dla osób z prawem jazdy
kat. B i kodem 96), - do 7 t – auto dostawcze lub ciężarowe z przyczepą lżejszą niż pojazd (wyłącznie dla osób z prawem jazdy kat. B+E).
Zastanawiasz się, jak sprawdzić DMC samochodu, którego jesteś właścicielem? Najłatwiej zrobisz to, weryfikując dane znajdujące się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Taką informację znajdziesz w części oznaczonej symbolem F1. W tym dokumencie widnieje także maksymalna masa całkowita oraz masa własna – kolejno F2 oraz F3.
Kto może skontrolować dopuszczalną masę całkowitą TIR-a?
Organy, które są uprawnione do kontroli dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów poruszających się po polskich drogach to:
- Policja,
- Inspekcja Transportu Drogowego,
- Służba Celna,
- Straż Graniczna.
Mogą to zrobić także pracownicy zatrudnieni przez zarządcę drogi. Pojazdy są poddawane tzw. preselekcji wagowej, która ma ustalić, czy istnieje podejrzenie przekroczenia DMC. Wagi nielicencjonowane są wbudowane w asfalt przy drogach, co znacząco ułatwia przeprowadzanie kontroli. Jeśli funkcjonariusz uprawniony do takiej kontroli stwierdzi, że auto może być przeładowane, zleca ważenie pojazdu licencjonowaną wagą stacjonarną lub przenośną. W ten sposób ma pewność, że kierowca nie porusza się pojazdem, w którego przypadku przekroczono dopuszczalną masę całkowitą.
Co grozi za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej?
Musisz wiedzieć, że mandaty oraz sankcje administracyjne są nakładane nie tylko na przewoźników, ale i spedytorów oraz całe przedsiębiorstwa zajmujące się transportem. Kary są nakładane adekwatnie do masy pojazdu.
Jeśli DMC jest w granicach 2,5–3,5 t, można otrzymać mandat w wysokości od 500 do 2000 zł. Taryfikator przewiduje wyższe kary dla pojazdów o wadze między 3,5 a 12 t. Wynoszą one od 500 do 5000 zł. Z kolei te mieszczące się w widełkach 12–40 t są narażone na karę w wysokości od 1000 do 10 000 zł. Najwyższe kary taryfikator przewiduje dla pojazdów nienormatywnych, które poruszają się bez stosownego zezwolenia lub niezgodnie z nim. W takiej sytuacji kara może wynosić nawet
15 000 zł.
Dlaczego znajomość DMC jest ważna także dla kierowców z prawem jazdy
kat. B?
Już wiesz, co to jest masa całkowita pojazdu oraz jakie znaczenie ma jej przestrzeganie przy pojazdach ciężarowych. Ta wiedza jest jednak ważna także dla kierowców z prawem jazdy kat. B. Dlaczego? Bo te uprawnienia umożliwiają prowadzenie wyłączenie aut, których DMC nie
przekracza 3,5 t. Oznacza to, że w przypadku cięższych pojazdów nie jest to możliwe.
Samochód osobowy także może zostać skontrolowany pod kątem wagi. Jeśli zostanie przekroczona i będzie niezgodna z tym, co znajduje się w dowodzie rejestracyjnym, to nie będzie możliwe kontynuowanie podróży. Funkcjonariusz przeprowadzający kontrolę będzie wymagać usunięcia nadbagażu.
Inną sytuacją, w której znajomość DMC także jest ważna, to fakt, że na chodnikach mogą parkować wyłącznie pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 t. W przeciwnym razie kierowca takiego samochodu naraża się na mandat.
Czym jest dopuszczalna ładowność pojazdu?
Oprócz DMC pojazdu znaczenie ma także dopuszczalna ładowność. Ten parametr określa maksymalną masę, którą może mieć przewożony ładunek. Jego obliczenie jest ważne, aby nie przekroczyć limitu DMC zawartego w dowodzie rejestracyjnym.
Jak to zrobić? Dopuszczalna ładowność to nic innego jak różnica między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu. Wystarczy, że wykonasz proste działanie z wykorzystaniem informacji znajdujących się w dowodzie rejestracyjnym.
Dopuszczalna ładowność a masa całkowita – co warto wiedzieć?
Jak doskonale wiesz, dopuszczalna masa całkowita i ładowność to dwa różne parametry odnoszące się do innych wartości. Pierwsze pojęcie odnosi się do całego pojazdu. Na DMC wpływa więc nie tylko jego masa własna, ale także ciężar pasażerów i wszystkich ładunków.
Dopuszczalna ładowność zależy od DMC oraz masy własnej pojazdu. Na to, ile ona wynosi, wpływają takie czynniki, jak wyposażenie, oleje, smary oraz inne płyny, które się w nim znajdują. Wbrew pozorom mogą mieć duże znaczenie. Pamiętaj, że przy obliczaniu ładowności bierzesz pod uwagę także wagę pasażerów i kierowcy oraz przewożonego ładunku.
Dopuszczalna ładowność pojazdu – o czym musisz pamiętać?
Jak już wiesz, maksymalną dopuszczalną ładowność pojazdu musisz obliczyć samodzielnie, korzystając ze wspomnianego wcześniej wzoru. Wbrew pozorom znajomość tego parametru ma duże znaczenie. Przede wszystkim wpływa on na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
W sytuacji, w której po obliczeniu ładowności wyjdzie Ci, że wynosi ona 600 kg, to w przypadku podróżowania w 4 osoby ze średnią wagą 75 kg oznacza, że do dyspozycji zostanie Ci około 300 kg miejsca na bagaż. Należy przestrzegać tych limitów, bo w przeciwnym razie narazisz siebie i pasażerów na niebezpieczeństwo. Przeładowanie samochodu może skutkować utratą jego stabilności.
Przekroczenie ładowności pojazdu wiąże się także ze zwiększonym zużyciem paliwa, a to z kolei z wyższymi kosztami podróży. Może także wpływać na nadmierne zużywanie niektórych części, takich jak np. klocki czy tarcze hamulcowe. Przeciążony samochód potrzebuje także większej siły, aby się zatrzymać lub zmniejszyć swoją prędkość.
Czym jest masa własna pojazdu?
Obok dopuszczalnej masy całkowitej oraz ładowności to parametr, który także ma duże znaczenie. Przede wszystkim bez niego nie będziesz w stanie obliczyć, ile bagażu zmieści Twój samochód. Masa własna określa wagę samochodu wraz z podstawowym wyposażeniem. Dotyczy to więc także płynów eksploatacyjnych. W przeciwieństwie do ładowności pod uwagę nie bierze się ciężaru pasażerów czy ładunku.
Masa własna pojazdu może być różna nawet w obrębie tego samego modelu. Wiąże się to przede wszystkim z tym, że producenci oferują różne standardy wyposażenia. Im więcej elementów, tym samochód będzie więcej ważyć.
Przewożenie bagażu w samochodzie – o tym warto pamiętać
Z tematem ładowności, masy własnej oraz dopuszczalnej masy całkowitej jest związane także prawidłowe przewożenie bagażu. Gdy ustalisz już, ile ładunku możesz ze sobą zabrać do samochodu, koniecznie zadbaj o jego zabezpieczenie. Możesz do tego użyć specjalnych pasów lub akcesoriów w postaci np. boxa umieszczanego na dachu.
Dużo podróżujesz i często masz problem ze zmieszczeniem wszystkich bagaży? Pomyśl o zmianie samochodu na taki, który będzie pojemniejszy. Dobrym wyborem może być kombi z dużym bagażnikiem, który możesz dodatkowo powiększyć, składając tylne siedzenia. Samochody z takim typem nadwozia oraz wiele innych znajdziesz w naszej ofercie. Skontaktuj się z doradcami Multisalon24.pl, którzy chętnie udzielą dodatkowych informacji oraz odpowiedzą na wszystkie pytania.
Dopuszczalna masa całkowita – podsumowanie
Musisz wiedzieć, na czym polega różnica między dopuszczalną masą całkowitą, masą własną pojazdu, a jego ładownością. Pierwszy parametr to suma masy samochodu wraz z pasażerami i ładunkiem. Masa własna pojazdu wskazuje, ile waży Twój pojazd, ale bez pasażerów czy bagaży. Z kolei ładowność określa, ile ładunku możesz ze sobą zabrać. Wbrew pozorom to rozróżnienie nie jest takie trudne, jak może się wydawać.
Informację o DMC oraz masie własnej znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Wykonując proste obliczenie, możesz szybko sprawdzić ładowność auta. Ta wiedza jest bardzo cenna, bo pomoże Ci uchronić się przed mandatem, ale nie tylko. Przeładowany pojazd może stwarzać poważne zagrożenie na drodze. Poznaj te parametry i przestrzegaj ustalonych limitów, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego.