- Ford Fiesta ST — jaki jest ten samochód?
- Ford FIesta ST — jakie są jego dane techniczne?
- Ford Fiesta ST cena i wyposażenie
- Fiesta ST – co się zmieniło?
- Ford Fiesta ST X 2023 – czy to udany model?
- Koniec produkcji Forda Fiesty – czy będzie następca?
- Jaka jest historia Forda Fiesty?
Ford Fiesta ST — jaki jest ten samochód?
Pierwsza generacja tych samochodów zeszła z linii produkcyjnej w latach 70. XX wieku. Każde jego kolejne wcielenie utwierdzało użytkowników w przekonaniu, że jest to samochód, dzięki któremu można czerpać wiele frajdy z jazdy. Ford Fiesta pokazywał, że małe i miejskie auto może również zadowolić użytkownika.
Twórcy Forda Fiesty nie mieli zamiaru tworzyć samochodu wyróżniającego się wyglądem. Wręcz przeciwnie, auto to miało za zadanie jak najlepiej wpasować się w tłum, zapewniając anonimowość połączoną z radością prowadzenia.
Wnętrze Forda Fiesta 2023 to przede wszystkim czerwone akcenty, wstawki i emblematy logowane ST. Kierownica w tym modelu jest wyprofilowana, grubsza i spłaszczona na dole, a fotele o kubełkowym kształcie są niezwykle wygodne i doskonale trzymają na zakrętach. Co prawda na pierwszy rzut oka sprawiają wrażenie niezbyt wygodnych, jednak jest to tylko złudzenie. Są nieco sztywniejsze niż te klasyczne, ale nawet podczas dłuższych tras nie powodują dyskomfortu.
Ford Fiesta ST X 2023 ma wyraźnie sportowy charakter zaprojektowany ze smakiem i wyczuciem. Samochód ten posiada pojemny bagażnik o regularnym kształcie. Płyta podłogowa produkowana jest w Kolonii i jest to Ford Global B-car Platform. Warto także wspomnieć, że nowy Ford Fiesta zdobył pięć gwiazdek w testach Euro Ncap.
Ford FIesta ST — jakie są jego dane techniczne?
Ford Fiesta został wyposażony w trzycylindrowy silnik o mocy 200 KM i 300 Nm momentu obrotowego. Jest to wystarczające do uzyskania przyspieszenia 0 do 100 km/h w około 6,5 sekundy. Maksymalna prędkość, którą może osiągnąć ten samochód, to 230 km/h. Warto wspomnieć, że silnik spisuje się znakomicie.
Nie można również narzekać na skrzynię biegów, która działa bardzo dobrze. Ford Fiesta ST jest przyjemny w prowadzeniu i spokojnie może być wykorzystywany jako samochód codzienny.
Ford Fiesta ST cena i wyposażenie
Chcąc kupić Forda FIestę ST, należy liczyć się z kosztami rzędu 120 000 złotych. W ramach tej kwoty uzyskuje się wariant Forda Fiesty ST X 2023. Znajdują się w nim takie elementy jak:
- 18-calowe felgi;
- matrycowe reflektory Full LED;
- ST stylizacja;
- nawigacja satelitarna;
- sportowe zawieszenie ST;
- sportowe fotele — Ford Performance;
- klimatyzacja w automatycznej wersji.
Dla wszystkich tych, którzy potrzebują jeszcze więcej, dodatkowo można jeszcze dobrać:
- specjalny lakier;
- nawigację z systemem audio;
- performance — launch control wraz z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu;
- zimowy pakiet — podgrzewane fotele, przednia szyba i kierownica;
- ładowarka do telefonu.
Oczywiście wiąże się to z większymi kosztami, ale opłaca się, jeśli komuś zależy na większej wygodzie.
Fiesta ST – co się zmieniło?
Nowa wersja w porównaniu do Forda fiesty ST 2021 różni się grillem i kilkoma subtelnymi detalami. Nowością są LED-owe reflektory oraz tylko, opcjonalne lampy. Zmianę przeszło też wnętrze samochodu, w którym pojawiły się cyfrowe wskaźniki. Wyświetlane one są przed kierownicą, na ekranie o przekątnej 12,3 cala. Fiesta St to również nowa atrapa chłodnicy oraz kolor Mean Green, który wcześniej znany był z Pumy ST.
Lifting Forda Fiesty to uaktualnienie systemów pokładowych i drobna kosmetyka. To, co najważniejsze, na szczęście pozostało bez żadnych zmian. W dalszym ciągu jest to samochód bardzo dobrze oceniany, dający ogromną frajdę z jego prowadzenia, zmiany biegów czy wystrzałowego wydechu.
Ford Fiesta ST X 2023 – czy to udany model?
Znawcy motoryzacji zgodnie orzekają, że Ford Fiesta ST jest udanym samochodem. Podkreślają przyjemny pomruk wydechu na postoju oraz „strzelanie” podczas odejmowania gazu. Co ważne, dźwięk ten nie męczy nawet podczas dłuższych tras, ponieważ nie wydaje odgłosów nieprzyjemnego dudnienia. Zawieszenie również wypada korzystnie – co prawda jest twarde, ale razem z fotelami, które są głębokie i wygodne, sprawia, że prowadzenie jest przyjemnością, a wyboje na drodze nie są odczuwalne.
Układ kierowniczy ma świetne wyczucie, a mechanizm związany z ograniczonym poślizgiem zdecydowanie poprawia trakcję i pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów. Sama kierownica posiada skrót do uaktywnienia sportowego trybu, który podkręca działanie podzespołów. Kierowca natomiast obserwuje wszystkie najważniejsze parametry za pomocą wskaźników umieszczonych w pokładowym komputerze.
Spalanie również nie jest problemem. W mieście można uzyskać wynik 10 l/100 km, ponieważ samochód sam wręcz zachęca do dynamicznej jazdy, jednak średni wynik spalania to około 8,5 l, jest to więc całkowicie przyzwoity wynik.
Koniec produkcji Forda Fiesty – czy będzie następca?
Firma Ford ma w planach sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych od 2030 roku. W 2024 roku światło dzienne ma ujrzeć nowy Ford Puma i wielu miłośników Fiesty liczy, że powróci ona w nowoczesnej wersji na prąd. Czy tak się stanie? Jeszcze tego nie wiadomo. Trzeba szczerze podkreślić, że segmentowi B nie wróży się zbyt dużych możliwości związanych z rozwojem.
Oczywiście Fiesta może powrócić na rynek samochodów, tym razem z dopiskiem „E”. Nawet jeśli do tego dojdzie, to i tak nie będzie to ten sam samochód. Wielu miłośników motoryzacji nie może pogodzić się z tym, że Fiesta nie będzie już więcej dostępna.
Jaka jest historia Forda Fiesty?
Chcąc sięgnąć do historii Forda Fiesty, musimy przenieść się do roku 1972, kiedy to samochód ten powstał w projekcie koncepcyjnym. Nazwa została wybrana osobiście, przez Henry'ego Forda II w 1975 roku, któremu kojarzyła się z Fordem oraz wesołym i radosnym Hiszpańskim świętem. Było to też nawiązanie do początków produkcji Forda, która odbywała się właśnie w Hiszpanii.
Niestety, jak już było wcześniej wspomniane, Ford Fiesta kończy swoją karierę i nie będzie długiej produkowany. Jest to ogromny cios dla miłośników tego modelu. Jednak producenci zdecydowali się postawić na zrównoważoną motoryzację i wprowadzanie jedynie modeli elektrycznych.