FWD to rodzaj napędu, który najczęściej można spotkać w samochodach osobowych tworzonych z myślą o codziennej jeździe. Przekazuje on cały moment obrotowy na przednie koła – jest to praktyczne i ekonomiczne rozwiązanie. Nic więc dziwnego, że modele wyposażone w ten rodzaj napędu cieszą się dużą popularnością. Sprawdź, które samochody z FWD warto wziąć pod uwagę.
Rodzaj napędu w samochodzie to jeden z najważniejszych parametrów, który trzeba uwzględnić podczas wyboru konkretnego modelu. Od niego zależy nie tylko komfort prowadzenia auta, ale także bezpieczeństwo.
- FWD – co to znaczy?
- Czy napęd FWD ma wady?
- RWD, FWD, AWD – co musisz wiedzieć o tych rodzajach napędów?
- Jak wybrać odpowiedni napęd w samochodzie?
- FWD – napęd w niezawodnych samochodach miejskich i rodzinnych
FWD – co to znaczy?
Przede wszystkim musisz się dowiedzieć, czym dokładnie jest napęd FWD. Co to znaczy w praktyce? Jest to skrót od wyrażenia w języku angielskim: Front Wheel Drive. Oznacza dosłownie „napęd na przednie koła”. Stosuje się go w powszechnie w autach rodzinnych i przeznaczonych do codziennej jazdy. W samochodach z FWD przednia oś odpowiada za napędzanie pojazdu oraz skręcanie.
Ten rodzaj napędu ma prostą konstrukcję, dlatego charakteryzuje się niską awaryjnością. Nie ma w nim elementów przenoszących moc na drugą oś, co wiąże się z wieloma zaletami. Brak m.in. przekładni różnicowej sprawia, że eksploatacja FWD jest o wiele mniej problematyczna w porównaniu z innymi rodzajami napędu. Nawet jeśli pojawią się jakieś usterki, to można je najczęściej szybko i tanio usunąć. Wiąże się to z mniej skomplikowaną konstrukcją FWD. Co to oznacza dla użytkowników? Zazwyczaj niższą cenę samochodu. Ten rodzaj napędu jest bowiem umieszczany w autach do codziennej jazdy, które są najczęściej tańsze w porównaniu ze sportowymi modelami o wyższych parametrach.
W przypadku FWD całą pracę wykonuje przednia oś samochodu, co wpływa korzystnie na przyczepność oraz sterowność. Takim samochodem zazwyczaj łatwiej jest poruszać się po nieutwardzonych trasach czy drogach pokrytych np. śniegiem.
Czy napęd FWD ma wady?
Wiesz już, co to FWD oraz zapoznałeś się z najważniejszymi zaletami tego rodzaju napędu. Musisz jednak wiedzieć, że nie jest on pozbawiony wad. Najistotniejszy mankament dotyczy wchodzenia w zakręty. Jest to związane z tym, że przednia oś przenosi napęd oraz nadaje kierunek, w efekcie czego koła nie mogą efektywnie przenosić dużej mocy i zapewniać stabilności w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów. Nacisk wywierany przez mechanizmy układu kierowniczego i wspomagania obciążają przód auta, co może wywołać zjawisko podsterowności.
Co to oznacza dla kierującego? Może on utracić kontrolę nad pojazdem przede wszystkim w trakcie jazdy po łuku. Przednie koła tracą wtedy przyczepność, a kąt poślizgu znacząco się zwiększa. Takie zjawisko może być niebezpieczne zwłaszcza dla niedoświadczonych kierowców. Jeżdżąc samochodem z napędem na przód, trzeba pamiętać o dostosowaniu prędkości do warunków panujących na drodze, aby ograniczyć możliwość wystąpienia zjawiska podsterowności.
Nowoczesne modele z FWD są wyposażone w różne systemy mające zwiększyć bezpieczeństwo. Dzięki nim jazda po ostrych zakrętach jest bardziej komfortowa.
RWD, FWD, AWD – co musisz wiedzieć o tych rodzajach napędów?
Można wyróżnić 3 rodzaje napędów:
- FWD – na przednie koła,
- RWD – na tylne koła,
- AWD – na wszystkie koła.
Każdy z nich pracuje nieco inaczej, co wynika z odmiennej konstrukcji. Przekłada się to na komfort prowadzenia oraz bezpieczeństwo podczas jazdy. Jeśli planujesz zakup samochodu, to koniecznie musisz wiedzieć, czym dokładnie charakteryzuje się każdy z tych napędów. W ten sposób zdecydowanie łatwiej będzie Ci podjąć słuszną decyzję.
RWD, AWD, FWD – czym charakteryzują się te napędy?
Już wiesz, co to FWD, dlatego musisz także nieco bliżej poznać 2 pozostałe typy napędów.
RWD, czyli Rear Wheel Drive to napęd na tylną oś. Stosuje się go głównie w sportowych modelach oraz tych uznawanych za luksusowe. Możesz spotkać go także w autach miejskich i kompaktowych, jednak ten rodzaj napędu jest w nich stosowany stosunkowo rzadko. RWD to domena aut z pojemnymi i mocnymi silnikami. W ich przypadku masa pojazdu jest rozłożona równomiernie, co wpływa korzystnie na stabilizację toru jazdy. To z kolei ułatwia zachowanie kontroli nad samochodem także przy dużych prędkościach.
AWD, czyli All Wheel Drive to napęd na wszystkie koła. Jest stosowany przede wszystkim w SUV-ach, które są przystosowane do jazdy zarówno po mieście, jak i bardziej wymagającym terenie. Napęd AWD charakteryzuje się skomplikowaną konstrukcją, która jednak zapewnia optymalną przyczepność nawet na śliskiej nawierzchni.
Rozkład napędu odbywa się automatycznie, co jest możliwe dzięki zastosowaniu szeregu rozwiązań elektronicznych. Dopasowują go one do aktualnych warunków drogowych. Dla kierowcy oznacza to możliwość łatwiejszego zapanowania nad pojazdem, nawet na bardzo śliskiej nawierzchni. Napęd AWD sprawdza się znakomicie nie tylko w mieście, ale również w dłuższych trasach oraz podczas jazdy w trudnych warunkach.
AWD, RWD, FWD – jakie są wady tych napędów?
W przypadku FWD największym zagrożeniem jest wystąpienie zjawiska podsterowności, które może utrudniać kontrolę nad pojazdem w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów. A jak wygląda ta kwestia w przypadku RWD i AWD?
Ten pierwszy napęd charakteryzuje się tym, że tylna oś odpowiada za wprawienie samochodu w ruch, a przednie koła są wykorzystywane wyłącznie do zmiany kierunku jazdy. Wiąże się to także z możliwością wystąpienia nadsterowności. To zjawisko, gdy przednie koła mają lepszą przyczepność niż tylne. W efekcie kierowca ma trudność z opanowaniem samochodu. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, gdyż u niedoświadczonych osób może wiązać się z ryzykiem wypadnięcia z toru jazdy, a to stwarza dodatkowe zagrożenie. Podobnie, jak w przypadku aut z FWD, także w samochodach z RWD stosuje się różne systemy mające zwiększyć bezpieczeństwo.
Napęd AWD jest najbardziej skomplikowany, co przekłada się na wysoką cenę aut, które są w niego wyposażone. Zazwyczaj takie samochody spalają więcej paliwa w porównaniu z modelami wyposażonymi w FWD lub RWD. Wyższe koszty eksploatacyjne wynikają także z serwisowania aut z takim napędem. Ze względu na wysoki stopień skomplikowania budowy naprawa napędu AWD jest kosztowna. To właśnie dlatego właściciele tego rodzaju aut muszą szczególnie o nie dbać, aby nie doszło do poważnych awarii. Przede wszystkim niezbędne jest przestrzeganie zaleceń producenta.
RWD, FWD, AWD – jak działa każdy z tych napędów?
Warto nieco bliżej przyjrzeć się zasadom działania każdego z tych napędów. Ta wiedza z pewnością pomoże Ci zrozumieć, czym dokładnie się od siebie różnią.
Auta wyposażone w RWD są przystosowane do dynamicznej jazdy. Cały moment obrotowy jest przekazywany na tylną oś, w czym bierze udział wał napędowy – biegnie on przez praktycznie całą długość podwozia. Innym elementem tego układu jest przekładnia różnicowa. Samochody z RWD mają nieco wyżej położoną podłogę. Jest to konieczne, aby można było w nich umieścić zawieszenie wielowahaczowe oraz pozostałe komponenty napędu. W takich pojazdach skomplikowana jest wyłącznie tylna oś. Przednie koła służą do zmiany kierunku jazdy.
W przypadku FWD napęd jest przenoszony wyłącznie na przednią oś. Nie ma więc w nim wcześniej wspomnianych elementów, co wiąże się z niższą awaryjnością. W autach z FWD silnik często jest zamontowany równolegle do osi, a tłoki jednostki napędowej zazwyczaj pracują razem z kołami.
Z kolei napęd na wszystkie koła może działać stale lub wymagać uruchomienia za pomocą przycisku bądź dźwigni. To ostatnie rozwiązanie stosuje się w autach z 4WD, czyli pojazdach terenowych. Moment obrotowy jest przekazywany przez układ różnicowy w taki sposób, aby był on równomiernie rozłożony na wszystkie koła. W tym celu stosuje jedno z dostępnych rozwiązań:
- sprzęgło wiskotyczne,
- sprzęgło elektromechaniczne,
- przekładnię Torsena,
- układ hydrauliczny Haldex.
Różnią się one zasadą działania oraz specyfiką budowy.
Jak wybrać odpowiedni napęd w samochodzie?
Wiele osób zastanawia się, który z omówionych napędów jest najlepszym rozwiązaniem. Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od tego, czego oczekujesz od samochodu, a także od specyfiki jazdy. Każdy ze wspomnianych napędów ma swoje wady oraz zalety. Jeśli szukasz auta, które pozwoli Ci wygodnie pokonywać miejskie ulice, a także sprawdzi się w dłuższych trasach, to postaw na model z FWD. To ekonomiczny napęd, który jest przystosowany do spokojnej codziennej jazdy.
Z kolei, jeśli zależy Ci na czerpaniu korzyści z dynamicznego pokonywania tras i interesują Cię modele samochodów ze sportowym zacięciem, to postaw na te z RWD. Napęd na tylne koła zapewni Ci lepszą przyczepność, ale musisz pamiętać o ryzyku wystąpienia nadsterowności.
AWD to rozwiązanie dla każdego miłośnika jazdy po nieutwardzonych drogach. Dzięki niemu pokonasz różne przeszkody bez względu na aktualne warunki pogodowe. Jest to bez wątpienia rodzaj napędu dla najbardziej wymagających kierowców.
FWD – napęd w niezawodnych samochodach miejskich i rodzinnych
Jak już wiesz, napęd na przednie koła stosuje się głównie w modelach rodzinnych i przeznaczonych do jazdy po mieście. Zapewnia on pewne prowadzenie auta oraz optymalną przyczepność. Jest to ekonomiczne rozwiązanie, na które warto się zdecydować, jeśli szukasz niezawodnego pojazdu do codziennej jazdy.
Auta wyposażone w napęd FWD znajdziesz w ofercie leasingu, wynajmu długoterminowego oraz pożyczki konsumenckiej przygotowanej przez Multisalon24.pl. Obejmuje ona modele cieszące się dużą popularnością oraz zaufaniem naszych klientów. Przykładowe modele z napędem na przód to:
- BAIC Beijing 3,
- Opel Corsa,
- Hyundai i30,
- KIA Sportage,
- Volkswagen Passat.
To tylko kilka wybranych samochodów, które znajdziesz w naszej bogatej ofercie. Są to modele z różnymi typami nadwozia, dzięki czemu każdy może wybrać auto spełniające wszelkie oczekiwania. Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą samochodów z napędem na przednie koła i nie tylko. Nasi doradcy chętnie udzielą dodatkowych informacji i odpowiedzą na wszystkie pytania.