Właściwe ustawienie kół w samochodzie wpływa na komfort, a przede wszystkim na bezpieczeństwo podczas jazdy. Od niego zależy także, czy opony będą się równomiernie zużywały. Dowiedz się, czym jest geometria kół oraz w jaki sposób właściwie o nią zadbać.
- Geometria kół — co to jest?
- Zbieżność kół — co to jest?
- Ustawienie geometrii kół — pozostałe parametry
- Jakie objawy daje niewłaściwe ustawienie geometrii kół w samochodzie?
- Kiedy należy sprawdzić geometrię kół?
- Gdzie można skontrolować geometrię kół?
- W jaki sposób ustawiana jest geometria kół?
- Geometria kół w samochodzie — zapamiętaj!
Geometria kół — co to jest?
Na samym początku powinieneś dowiedzieć się, co to jest geometria kół. To zbiór parametrów, które warunkują poprawne ustawienie ich w pionie oraz poziomie. Bardzo ważne jest, aby były one właściwie umiejscowione nie tylko względem siebie, ale także samochodu i podłoża. Najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę to:
- kąt pochylenia kół względem podłoża,
- zbieżność,
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Jeśli geometria kół jest właściwa, to auto dobrze trzyma się drogi, a jego prowadzenie jest o wiele łatwiejsze. W przeciwnym razie opony mogą nierównomiernie się zużywać, co zmniejsza komfort jazdy oraz wpływa negatywnie na bezpieczeństwo. Takie koła mogą bowiem nie zapewniać optymalnej przyczepności zwłaszcza w przypadku trudnych warunków drogowych.
Zbieżność kół — co to jest?
Bardzo często terminy „zbieżność kół” oraz „geometria kół” są używane zamiennie. Jest to jednak błąd, gdyż w rzeczywistości nie są równoznaczne. Zastanawiasz się, co to jest zbieżność kół? To element geometrii, który pozwala określić położenie ich względem siebie na tej samej osi. Jest to więc pojęcie zdecydowanie węższe niż geometria kół. Co to oznacza w praktyce? Zbieżność jest niezwykle istotna, dlatego należy regularnie ją kontrolować oraz regulować. Nie ma znaczenia wiek samochodu. Zaleca się ustawienie zbieżności co około 2 lata lub po przejechaniu 30 000 km.
Geometria a zbieżność — najważniejsze informacje
Wiesz już, co to jest zbieżność kół, ale powinieneś dowiedzieć się nieco więcej na jej temat. Można mówić o niej, gdy najbardziej wysunięte punkty na powierzchni opon są skierowane do wewnątrz. Ustawienie zbieżności sprawia, że jazda samochodem jest łatwiejsza i nie wymaga nieustannych ruchów kierownicą w celu utrzymania auta na właściwym torze.
Nie ma uniwersalnych parametrów stosowanych we wszystkich pojazdach. Wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu. Najczęściej zbieżność jest ustawiana w przedziale +3 a -3 stopnie.
Ustawienie geometrii kół — pozostałe parametry
Ustawianie geometrii kół wymaga także zwrócenia uwagi na kąt ich nachylenia. Można go zauważyć gołym okiem, stojąc z przodu lub z tyłu pojazdu. Kąt nachylenia jest zawarty między pionem a płaszczyzną kół. Jeśli są one nachylone do wnętrza samochodu, można mówić o ujemnym parametrze. Z kolei w sytuacji, gdy opony są skierowane na zewnątrz, to kąt jest dodatni. Poniżej znajdziesz także więcej informacji na temat pozostałych dwóch parametrów niezbędnych przy ustawianiu geometrii.
Ustawianie geometrii kół — kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
Bardzo ważny jest także kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Ten element auta jest ukryty pod karoserią, dlatego nie można go dostrzec. To kąt zawarty między pionową prostą koła a sworzniem zwrotnicy. Tego parametru nie można regulować, dlatego pojawiające się odstępstwa od normy są wynikiem zużywania się poszczególnych elementów zawieszenia samochodu.
Punkt przecięcia linii, które wyznaczają ten kąt, określa promień zataczania. Stosuje się w tym przypadku następującą zasadę:
- jeżeli linie przecinają się nad powierzchnią jezdni, to promień zataczania jest ujemny,
- jeżeli linie przecinają się poniżej linii jezdni, to promień zataczania jest dodatni.
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy powinien być zgodny z wytycznymi producenta samochodu.
Geometria kół a kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Ustawienie geometrii kół wymaga także sprawdzenia kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. To kąt między prostą biegnącą pionowo przez środek koła a osią sworznia zwrotnicy. Większość nowoczesnych samochodów nie ma możliwości regulacji tego parametru. Gdy punkt przecięcia osi sworznia z podłożem jest usytuowany przed prostą pionową koła, to kąt wyprzedzenia jest dodatni. Jeśli dochodzi do tego już za prostą pionową, to wtedy można mówić o ujemnym kącie.
Jakie objawy daje niewłaściwe ustawienie geometrii kół w samochodzie?
Niewłaściwa geometria kół przede wszystkim powoduje zbyt szybkie i nierównomierne zużywanie się opon w samochodzie. Wewnętrzna i zewnętrzna część bieżnika w takiej sytuacji ścierają się w innym tempie, co przekłada się na utratę właściwości oraz zmniejszenie poziomu bezpieczeństwa w trakcie jazdy.
Najczęściej powtarzające się symptomy mogące świadczyć o tym, że konieczne jest ustawianie geometrii kół to:
- ściąganie samochodu na którąś ze stron,
- zwiększone zużycie paliwa,
- piszczenie opon podczas pokonywania zakrętów,
- wyczuwalny opór podczas obrotu kierownicą,
- częste wpadanie w poślizgi,
- wyczuwalne luzy i drgania na kierownicy.
Niepoprawna zbieżność kół może także objawiać się niekontrolowaną zmianą toru jazdy samochodu. Można również zaobserwować opóźnioną reakcją kół na wykonywane ruchy kierownicą.
Kiedy należy sprawdzić geometrię kół?
Geometria kół powinna być skontrolowana w sytuacji wystąpienia omówionych wcześniej symptomów. Mogą one bowiem świadczyć, że któryś z parametrów jest niepoprawny. Warto także pomyśleć o tym, gdy auto uczestniczyło w kolizji lub wypadku, układ kierowniczy lub zawieszenia był poddawany modyfikacjom. Sprawdzenie geometrii jest zalecane również przy każdej wymianie opon. Pozwoli to wydłużyć ich żywotność i zapewni większe bezpieczeństwo.
Gdzie można skontrolować geometrię kół?
Sprawdzenie oraz ustawienie geometrii kół powinno odbywać się w zaufanym warsztacie. Niezbędne jest zastosowanie specjalistycznego sprzętu. Nowoczesne serwisy samochodowe oferują geometrię kół 3D, która jest jeszcze dokładniejsza.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczególnych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów w sprzęt do geometrii powinny być wyposażone Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów. Także w nich możesz więc zlecić wykonanie tej usługi w swoim samochodzie.
W jaki sposób ustawiana jest geometria kół?
Prawidłowa geometria kół jest wykonywana poprzez dokręcenie lub poluzowanie śrub wahacz. Zmienia się również długość drążków kierowniczych i zbieżności. Podczas oględzin sprawdzane są wszystkie najważniejsze parametry. Dokładny zakres zależy jednak od typu samochodu oraz tego, która oś jest napędzana. Istotne są również wymagania producenta auta, a przede wszystkim to, które z ustawień można korygować.
Koszt takiej usługi zależy głównie od renomy warsztatu oraz jego lokalizacji. Średnio trzeba jednak zapłacić za nią około 150 - 250 zł.
Geometria kół w samochodzie — zapamiętaj!
Każdy kierowca powinien wiedzieć, co to jest geometria kół. Od niej zależy bowiem komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. To parametry odpowiadające za poprawne ustawienie ich w pionie oraz poziomie. Dla wielu osób geometria a zbieżność to tożsame pojęcia, co nie jest prawdą. W rzeczywistości ta druga definicja jest częścią pierwszej z nich. Oznacza to, że zbieżność kół to parametr, który pozwala na ustawienie poprawnej geometrii. Odnosi się do ich położenia względem siebie na tej samej osi.
Należy pamiętać o regularnej kontroli oraz regulacji parametrów kół. Średnio co 2 lata lub po przejechaniu 30 000 km powinna być wykonywana geometria kół. Co to oznacza dla kierowcy? Przede wszystkim lepsze prowadzenie pojazdu oraz równomierne zużywanie się opon. Wszystko to wpływa na jakość i bezpieczeństwo jazdy.