Nowoczesne samochody trafiające na rynek są wyposażone w szereg różnych funkcji mających na celu poprawić bezpieczeństwo podczas jazdy. Jedną z nich jest kontrola trakcji. Ten system poprawia komfort prowadzenia pojazdu i zapobiega niekontrolowanemu poślizgowi. Dowiedz się więcej na jego temat i przekonaj, dlaczego warto go mieć.
- Kontrola trakcji — co to jest?
- Jak działa kontrola trakcji?
- Kontrola trakcji — kiedy można ją wyłączyć?
- Kontrola trakcji — kontrolka
- Czy trakcja w samochodzie jest obowiązkowa?
- Dlaczego warto korzystać z kontroli trakcji?
- Najczęstsze przyczyny problemów z prawidłowym funkcjonowaniem systemu kontroli trakcji
- Zapalona kontrolka kontroli trakcji — czy można z nią jeździć?
- Jak jeździć z nieaktywnym systemem kontroli trakcji?
Kontrola trakcji — co to jest?
Zastanawiasz się, co to jest kontrola trakcji. To system określany jako TCS (z j. ang. Traction Control System) lub ASR (z j. ang. Acceleration Slip Regulation). Wspiera on kierowanie samochodem w trudnych warunkach i zapobiega poślizgowi kół. Jeśli jest to konieczne, uruchamia on hamulce, aby zapewnić maksymalną przyczepność. System ten ma więc duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Jak działa kontrola trakcji?
Warto wiedzieć, jak działa kontrola trakcji? System ten składa się z wielu elementów, do których należą m.in.:
- czujniki prędkości kół,
- mechanizm interwencji,
- moduł sterujący.
Czujniki nieustannie kontrolują prędkość kół podczas jazdy samochodem. Jeśli pojawi się między nimi różnica przekraczająca dopuszczalną wartość, to wtedy uruchomi się kontrola trakcji. Kierowca zostaje o tym poinformowany za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej. Jest to możliwe, gdyż czujniki zbierają informacje o prędkości kół, a następnie przekazuje je do modułu oraz dalej do mechanizmu interwencji. Gdy któreś z nich zaczyna się ślizgać, zostają wdrożone określone działania, mające na celu przywrócić przyczepność i zapobiec problemom na drodze.
Kontrola trakcji może:
- redukować moc silnika poprzez odcinanie dawek paliwa na wtryskiwaczach,
- uruchamiać hamulce na wszystkich kołach lub tych tracących przyczepność, aby zrównoważyć prędkość obrotową,
- uruchamiać zawór upuszczania ciśnienia w autach z turbodoładowanymi silnikami,
- domykać przepustnicę w modelach z elektronicznym sterowaniem.
Dokładny sposób działania tego systemu zależy od technologii zastosowanej przez producenta.
Kontrola trakcji — kiedy można ją wyłączyć?
Podczas codziennej jazdy nie warto wyłączać systemu kontroli trakcji. Wpływa ona bowiem na bezpieczeństwo i zapewnia stabilną jazdę nawet w trudniejszych warunkach. System ten włącza się automatycznie po uruchomieniu silnika. Istnieją jednak sytuacje, w których należy go wyłączyć. Dotyczy to przede wszystkim jazdy po nawierzchni pokrytej:
- głębokim śniegiem,
- błotem,
- piaskiem,
- żwirem.
Przycisk umożliwiający dezaktywację kontroli trakcji znajduje się na desce rozdzielczej lub kierownicy. Warto z niego skorzystać np. wtedy, gdy podejmujesz próbę wyjechania z zaspy śnieżnej. Kontrola trakcji może bowiem ograniczać moment napędowy i skutecznie utrudniać wykonanie tego manewru. Funkcja ta powinna być zdezaktywowana także podczas jazdy sportowej oraz po torze wyścigowym.
Kontrola trakcji — kontrolka
Kontrolka trakcji najczęściej przedstawia samochód ze śladami kół w poślizgu. Zapala się na desce rozdzielczej po uruchomieniu auta i po krótkim czasie gaśnie. Oznacza to, że system pracuje poprawnie. Może jednak zdarzyć się, że system kontroli trakcji ulegnie awarii. Jest to sygnalizowane migającą lub nieustannie świecącą się kontrolką. Zazwyczaj oznacza to, że system nie pracuje zgodnie z oczekiwaniami. Dowiedz się, o czym może informować kontrolka kontroli trakcji.
Kontrolka kontroli trakcji miga — co to oznacza?
Jeśli podczas przyspieszania kontrolka trakcji miga, może to oznaczać, że nawierzchnia nie zapewnia optymalnego tarcia. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy auto porusza się po oblodzonej, zaśnieżonej lub pokrytej błotem nawierzchni.
Może jednak zdarzyć się, że kontrolka trakcji miga wtedy, gdy auto zwalnia, a droga nie jest śliska. Oznacza to najczęściej uszkodzenie czujników ABS w samochodzie. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest sprawdzenie kodów jednostki sterującej tym systemem, aby zweryfikować, czy działają one poprawnie.
Nieustannie świecąca kontrola trakcji — co to oznacza?
Jeśli kontrolka trakcji jest nieustannie podświetlona, prawdopodobnie system kontroli trakcji uległ awarii i nie pracuje tak, jak powinien. Awaria tej funkcji można sprawić, że kierowca utraci panowanie nad pojazdem, co jest niebezpieczną sytuacją, zwiększającą ryzyko wypadku.
Aby określić, co jest przyczyną problemów z kontrolą trakcji, najlepiej udać się do zaufanego mechanika. Odczyta on kody z centralki ABS oraz w poprawny sposób je zinterpretuje. Pozwoli to przeprowadzić niezbędne naprawy i przywrócić właściwe funkcjonowanie systemu.
Kontrolka kontroli trakcji i napis OFF — co trzeba wiedzieć?
Jeśli w Twoim samochodzie zapaliła się kontrolka trakcji, a pod nią znajduje się napis OFF, oznacza to, że system jest wyłączony. Aby go ponownie uruchomić, musisz znaleźć odpowiedni przycisk. Pamiętaj o tym, aby podczas codziennej jazdy nie wyłączać kontroli trakcji. Możesz to zrobić jedynie w omówionych wcześniej sytuacjach.
Czy trakcja w samochodzie jest obowiązkowa?
Nie, system kontroli trakcji nie jest obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów. Jednak mimo tego wielu producentów i tak decyduje się na jego montaż. Ma to na celu zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Warto wiedzieć, że ASR bardzo często jest zintegrowany z innymi systemami, takimi jak ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania oraz ESP kontrolującemu stabilność pojazdu.
Dlaczego warto korzystać z kontroli trakcji?
System kontroli trakcji przede wszystkim zabezpiecza koła podczas przyspieszania przed poślizgiem. Dzięki temu samochód może dynamicznie włączyć się do ruchu drogowego bez obaw o utratę przyczepności. Umożliwia także sprawne przyspieszanie na śliskim wzniesieniu. Bez tego systemu w wielu przypadkach byłoby to znacząco utrudnione lub wręcz niemożliwe. Jeśli więc zależy Ci na wysokim poziomie bezpieczeństwa podczas codziennej jazdy, nie dezaktywuj ASR.
Najczęstsze przyczyny problemów z prawidłowym funkcjonowaniem systemu kontroli trakcji
Jeśli już wiesz, co to jest kontrola trakcji, powinieneś poznać także najczęstsze przyczyny problemów z pracą tego systemu, co objawia się zapaleniem kontrolki. Wśród nich można wyróżnić przede wszystkim:
- uszkodzone okablowanie czujników prędkości,
- awarię czujnika ABS,
- awarię jednostki sterującej ABS.
Czujniki prędkości znajdujące się na kołach są połączone z komputerem pokładowym przewodami. Jeśli są one w złym stanie lub uległy uszkodzeniu, to system kontroli trakcji może błędnie interpretować wysyłane sygnały. Jeśli to one są powodem nieprawidłowej pracy TCS, należy je wymienić.
Zapalona kontrolka kontroli trakcji — czy można z nią jeździć?
Jeśli po uruchomieniu silnika zapala się kontrolka trakcji i nie gaśnie ona po chwili, ale nie są podświetlone żadne inne diody ostrzegawcze, to powinieneś zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu oraz wyłączyć silnik. Jeśli jej zapalenie było tylko błędem systemu, to przy ponownym uruchomieniu auta powinna ona zgasnąć krótko po pojawieniu się na desce rozdzielczej.
Jeśli jednak ponownie jest cały czas zapalona, powinieneś skonsultować tę kwestię z zaufanym mechanikiem. Pamiętaj, że podczas codziennej jazdy kontrola trakcji zapewnia bezpieczeństwo, dlatego jazda bez tego systemu może stwarzać ryzyko wpadnięcia w poślizg szczególnie podczas niekorzystnych warunków.
Jak jeździć z nieaktywnym systemem kontroli trakcji?
Jeśli kontrolka trakcji poinformuje Cię o awarii systemu, pamiętaj o tym, aby jechać powoli oraz unikać gwałtownego hamowania. W ten sposób zmniejszysz ryzyko wpadnięcia w poślizg. Jeżeli jednocześnie na tablicy rozdzielczej pojawi się informacja o awarii systemu ABS, to nie powinieneś także gwałtownie hamować.
W skrajnych sytuacjach auto może poinformować Cię o poważnym problemie, uruchamiając jednocześnie lampkę TCS, ABS oraz hamulca głównego. W takim przypadku nie powinieneś kontynuować jazdy, gdyż będzie ona stwarzała zagrożenie zarówno dla Ciebie, Twoich pasażerów, jak i innych uczestników ruchu. W takiej sytuacji najlepiej wezwać lawetę, która przetransportuje Twoje auto do warsztatu. Tam zostanie ono poddane oględzinom oraz niezbędnej naprawie.
System kontroli trakcji znacząco zwiększa bezpieczeństwo, gdyż zapobiega ślizganiu się kół i ogranicza ryzyko poślizgu. W niektórych sytuacjach np. gdy auto ugrzęźnie w błocie czy dużej zaspie, można go chwilowo wyłączyć. Warto jednak w codziennych warunkach korzystać z jego funkcjonalności.