Normy Euro wyznaczają maksymalny dopuszczalny poziom emisji spalin. Ich stosowanie ma na celu przede wszystkim ograniczenie szkodliwych zanieczyszczeń w atmosferze. Dowiedz się, czego dotyczy najnowsza norma Euro 6. Przekonaj się, jaki poziom emisji spalin dopuszcza w przypadku silników benzynowych i wysokoprężnych.
- Czym jest norma Euro?

- Norma Euro 6 - od kiedy obowiązuje?

- Normy Euro 6 dla samochodów z silnikami benzynowymi

- Normy Euro 6 dla samochodów z silnikami Diesla

- Jakie pojazdy są objęte normą Euro 6?

- Normy Euro a Strefy Czystego Transportu

- Jak sprawdzić normę Euro pojazdu?

- Jakie samochody spełniają Euro 6?

- Norma Euro 6 Diesel — jakie samochody warto wziąć pod uwagę?

- Norma Euro 7 - kiedy wejdzie w życie?

Czym jest norma Euro?
Norma Euro jest zbiorem wszelkich regulacji, które muszą być przestrzegane przez wszystkich producentów pojazdów na obszarze Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dotyczą one silników benzynowych i wysokoprężnych oraz układów hybrydowych. Ich przestrzeganie ma zmniejszyć negatywny wpływ jednostek spalinowych na stan środowiska naturalnego oraz poprawić jakość powietrza.
Norma Euro 6 - od kiedy obowiązuje?
Norma Euro 6 została zatwierdzona przez Unię Europejską w 2014 r. Rozporządzeniem Komisji nr 459/2012. Dotyczyła lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych. Wymogi tej normy dotyczą producentów, którzy muszą zadbać o to, aby emisja spalin nie przekraczała przyjętych wartości.
Jej wprowadzenie miało przede wszystkim zaostrzyć przepisy oraz udoskonalić standardy związane z redukcją emisji spalin. Od kiedy Euro 6 weszło w życie? Wszystkie auta zjeżdżające z linii produkcyjnych po 16 września 2015 r. muszą być z nią zgodne. Norma ta ulegała systematycznym zmianom.
Najnowsza norma Euro 6 Diesel — od kiedy obowiązuje?
Najnowsze normy Euro 6 zostały opracowane w 2020 r. Wszystkie pojazdy wyprodukowane po 1 września 2021 r. muszą je spełniać, aby mogły być dopuszczone do użytku na europejskich rynkach.
Euro 6b — co warto wiedzieć?
Norma ta była następna po Euro 5, ale nie wprowadzała w odniesieniu do niej zbyt wiele zmian dla silników benzynowych. Zdecydowanie większe modyfikacje dotyczyły jednostek wysokoprężnych. Nowe wytyczne ograniczały emisję tlenków azotu nawet o 55%. Wprowadziły także bardziej rygorystyczne kontrole emisji węglowodorów i cząstek stałych. Norma ta obowiązuje od 1 września 2015 r.
Euro 6c — co wprowadziła?
Powstanie normy Euro 6c było wynikiem zastąpienia dotychczasowego sposobu pomiaru emisji zanieczyszczeń (New European Driving Cycle) nową procedurą (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Prodcedure). Umożliwia ona zdecydowanie dokładniejszą ocenę emisji spalin oraz poziomu zużycia paliwa.
Norma 6d- temp — co to jest?
Ta norma skupiała się głównie na silnikach Diesla. Wprowadzała jeszcze surowsze restrykcje związane z emisją tlenków azotu, cząstek stałych, tlenku węgla oraz węglowodorów. Wymusiła na producentach konieczność stosowania zaawansowanych technologii kontroli emisji zanieczyszczeń nie tylko w warunkach laboratoryjnych, ale i w trakcie jazdy. Takie badania pozwoliły zgromadzić cenne dane na temat poziomu emisji w zależności od stylu prowadzenia pojazdu, a także warunków zewnętrznych.
Norma Euro 6d — czym jest?
Norma 6d została sformułowana w 2020 r. Zobowiązuje producentów do tego, aby wytwarzane przez nich pojazdu nie emitowały więcej dwutlenku węgla niż 95g/km. Dokładne wartości są nieco inne dla pojazdów typowo miejskich niż tych z innych segmentów. Głównym celem tej normy jest to, aby wyniki testów laboratoryjnych były równoznaczne z tymi osiągniętymi podczas jazdy w rzeczywistych warunkach.
Norma Euro 6d jest docelową i obowiązującą aktualnie. Niekiedy opatruje się ją skrótem ISC-FCM.
Euro 6 AP — co to znaczy?
Oznaczenie „AP” odnosi się do liter w numerze homologacji. Jest związane z normą emisji Euro 6d-ISC-FCM.
Normy Euro 6 dla samochodów z silnikami benzynowymi
Obowiązujące normy emisji spalin zgodne z Euro 6 dla aut z silnikami benzynowymi to:
- tlenek węgla CO (g/km): 1,
- węglowodory HC (g/km): 0,1,
- tlenki azotu NOx (g/km): 0,06,
- masa cząstek stałych PM (g/km): 0,0045,
- liczba cząstek stałych PN (1/km): 6,0x1011.
Muszą być one spełnione przez auta z benzynowymi jednostkami napędowymi, które są wypuszczane na rynek po 1 września 2021 r.
Normy Euro 6 dla samochodów z silnikami Diesla
Jeśli chodzi o pojazdy wyposażone w silniki Diesla, to normy Euro 6 prezentują się następująco:
- tlenek węgla CO (g/km): 0,5,
- węglowodory + tlenki azotu HC + NOx (g/km): 0,17,
- tlenki azotu NOx (g/km): 0,08,
- masa cząstek stałych PM (g/km): 0,005,
- liczba cząstek stałych PN (1/km): 6,0x1011.
Przestrzeganie norm emisji spalin ma pomóc w ograniczeniu zanieczyszczeń i poprawie jakości powietrza.
Jakie pojazdy są objęte normą Euro 6?
Regulacje europejskie dotyczące normy Euro 6 stosuje się w przypadku lekkich samochodów osobowych kat. M, czyli takich, które są przeznaczone do transportu osób i mają co najmniej 4 koła oraz zaliczanych do kat. N1 i N2 (samochody użytkowe).
Normy Euro a Strefy Czystego Transportu
Zastanawiasz się, jaką normę Europ spełnia Twoje auto? Jest to szczególnie istotne, jeśli zamierzasz korzystać ze Stref Czystego Transportu (SCT). Pierwsza z nich powstała 1 lipca 2024 r. w Warszawie i obejmuje większą część Śródmieścia oraz fragmenty niektórych dzielnic w jego pobliżu. Panuje w niej ograniczony ruch pojazdów z silnikami benzynowymi starszymi niż 27 lat lub niezgodnych z normą Euro 2. W przypadku aut z jednostkami wysokoprężnymi maksymalny wiek to 19 lat (lub zgodność z normą Euro 4).
SCT w Warszawie a wdrażanie kolejnych zmian
Strefa Czystego Transportu będzie systematycznie ograniczała wjazd do niej kolejnym pojazdom niespełniającym określonych norm. Od 2028 r. pojazdy z silnikami benzynowymi będą musiały być zgodne z Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r. Dla tych z wysokoprężnymi jednostkami będzie wymagana norma Euro 6 (lub rok produkcji po 2014 r.).
Od 2030 r. do SCT w Warszawie wjadą tylko pojazdy benzynowe zgodne z normą Euro 5 lub wyprodukowane co najmniej w 2010 r. W przypadku jednostek wysokoprężnych będzie to norma Euro 6d temp (lub rok produkcji po 2019 r.).
Ostatni planowy etap ma obowiązywać od 2032 r. Zgodnie z wymogami pojazdy z silnikami benzynowymi będą musiały spełniać standardy normy Euro 6 lub być wyprodukowane po 2015 r. Z kolei dla silników Diesla ma obowiązywać standard Euro 6d (lub rok produkcji po 2021 r.).
Jak sprawdzić normę Euro pojazdu?
Jeśli chcesz wiedzieć, jaką normę Euro spełnia Twoje auto, przede wszystkim sprawdź informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym. Każdy pojazd wyprodukowany po 2018 r. powinien mieć zapisaną normę spalin w rubryce „Adnotacje urzędowe”.
Innym rozwiązaniem jest zweryfikowanie danych w serwisie „Historia Pojazdu”. Bazuje on na informacjach zgromadzonych przez Centralną Ewidencję Pojazdów. W celu wygenerowania darmowego raportu musisz w odpowiednich miejscach wpisać numer rejestracyjny, VIN oraz datę pierwszej rejestracji. W jednej z sekcji znajdziesz informacje na temat normy Euro.
Możesz również sprawdzić świadectwo homologacji, czyli inaczej Certyfikat Zgodności. Jest on wydawany do każdego nowego pojazdu z salonu.
Jakie samochody spełniają Euro 6?
Kupując nowy samochód, nie musisz obawiać się o to, czy jest on zgodny z obowiązującą normą emisji spalin. Wszystkie auta produkowane po 1 września 2021 r. muszą bowiem spełniać standardy Euro 6.
Jeśli interesuje Cię samochód spalinowy, który jest zgodny z wytycznymi, to weź pod uwagę m.in. Mazdę CX-5, Hyundaia Tucson, Passata B8. To tylko kilka przykładowych modeli aut wartych zainteresowania. W rzeczywistości ich lista jest bardzo długa, co zdecydowanie ułatwia wybór odpowiedniego samochodu.
Norma Euro 6 Diesel — jakie samochody warto wziąć pod uwagę?
Jeśli zastanawiasz się nad samochodem z silnikiem wysokoprężnym, to weź pod uwagę m.in. nowe modele marki BMW. Są one nie tylko zgodne z obowiązującymi normami emisji spalin, ale także wyróżniają się doskonałymi osiągami i perfekcyjnym designem. Jeżeli szukasz funkcjonalnego SUV-a, to sprawdź Mazdę CX-60. Została ona zaprojektowana w taki sposób, aby spełniać nie tylko wymogi normy Euro 6, ale także Euro 7, która będzie obowiązywała w przyszłości. Dla osób, którym zależy na eleganckim i przestronnym aucie, ciekawą propozycją jest także nowa wersja Škody Superb.
Norma Euro 7 - kiedy wejdzie w życie?
Regulacje związane z normą Euro 7 zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski 13 marca 2024 r. Tak samo, jak poprzednie, ma skupiać się przede wszystkim na redukcji emisji tlenków azotu, cząstek stałych i innych poważnych zanieczyszczeń. Nowe regulacje będą rozszerzały zakres kontroli o szkodliwe cząstki wytwarzane podczas ścierania opon i hamulców.
Oprócz tego wymagania dotyczące czystości spalin mają zostać jeszcze zaostrzone. Podczas testów pojazdów będą przeprowadzane bardziej rygorystyczne pomiary. Ma zostać także wprowadzony wymóg badań akumulatorów pojazdów elektrycznych, aby sprawdzić ich minimalną odporność na zużycie. Norma Euro 7 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 2026 r.
Norma Euro 6 została zatwierdzona w 2014 r., a obowiązuje od 16 września 2015 r. Wszystkie pojazdy wypuszczane na rynek muszą być z nią zgodne. Standardy związane z poziomem emisji zanieczyszczeń dotyczą lekkich pojazdów osobowych oraz samochodów użytkowych. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoje auto jest zgodne z normą Euro 6, zweryfikuj informacje, które znajdziesz m.in. w dowodzie rejestracyjnym.