- BMW i5, czyli innowacje w starej skórze
- BMW elektryczne i5 – wizualizacja nadwozia
- Nowe i5 i wersje nadwozia
- i5 BMW – jakie silniki?
- Akumulatory w nowej i5
- Nowe BMW i5 a ładowanie i dodatkowe funkcje
- BMW i5 2023 – premiera i cena
BMW i5, czyli innowacje w starej skórze
Polityka tworzenia nowych modeli aut bawarskiej marki bazuje na znanej prawdzie – po co zmieniać coś, co cały czas świetnie działa. Właśnie dlatego BMW i5 w 2023 roku będzie bazowało na znanym nadwoziu z poprzednich serii. Projektanci z Monachium nie wymyślają koła na nowo, co widać np. w umiarkowanym dążeniu do jak najmniejszych oporów aerodynamicznych. Klient i tak nie będzie zwracał na to uwagi podczas jazdy. Doceni natomiast silny związek z legendarną już serią 5 monachijskiej marki.
Oczywiście samo nadwozie i5 nie będzie znacząco odbiegało od poprzedników. Według dobrze poinformowanych osób z wewnątrz środowiska BMW elektryczne i5 zapewni stylistykę jednolitą z modelami serii 5 wyposażonymi w tradycyjne jednostki napędowe i hybrydy plug-in. A to za sprawą takiej samej płyty podłogowej, na której bazuje nowy model. W przypadku serii 5 BMW nie planuje stworzenia oddzielnej podłogi dla elektrycznych modeli, tak jak to jest w przypadku innych niemieckich producentów. Wpłynie to na standardowy układ trzyczęściowego sedana oraz pewne kompromisy aerodynamiczne.
BMW elektryczne i5 – wizualizacja nadwozia
Czego możemy się spodziewać po karoserii nowego i5 BMW? Poza spójnością z poprzednikami Bawarczycy zrezygnowali z ogromnej i nie za dobrze przyjętej przez rynek atrapy chłodnicy, znanej chociażby z serii 4. Zamiast niej pojawi się delikatniejszy wariant poziomej atrapy, który wygląda zdecydowanie korzystniej. Uwagę przykuwają również mocno zakrzywione podwójne reflektory, które w poprzedniej generacji zdecydowanie przypadły klientom do gustu. Ukształtowane są w literę L i zdecydowanie wyprowadzono je poza lico zderzaka przedniego, co jeszcze bardziej dodaje charakteru.
Cała linia nadwozia mimo nieco mniej korzystnego współczynnika Cd sprawia wrażenie dynamicznej i umiarkowanie agresywnej. Dużo dzieje się zwłaszcza do słupka A. W odróżnieniu od w pełni elektrycznych modeli np. EQE Mercedesa maska jest nadal wyciągnięta i delikatnie opada ku zderzakowi. Dolne boczne wloty powietrza w BMW i 5 2023 są potężne i skutecznie odprowadzają powietrze poza koła.
Podobnie jest w przypadku tylnej części auta. W wersji sedan widać zdecydowanie prace wykonywane w tunelu aerodynamicznym. Zaowocowały one stworzeniem świetnie dopasowanej linii tylnej szyby z klapą bagażnika. Dodatkowo umieszczono na niej zintegrowany spoiler, który dodaje charakteru i stabilności przy wyższych prędkościach. Mimo napędu elektrycznego BMW i5 będzie posiadać zauważalne strefy „wydechowe”. Do tego rozbudowany dyfuzor, który wieńczy design tylnego zderzaka.
Nowe i5 i wersje nadwozia
Należy się spodziewać, że BMW i5 2023 zadebiutuje świetnie przyjętą wśród klientów wersją sedan. Ma ona stanowić podstawę oferty producenta, ale nie będzie jedyną opcją w katalogach. Po kilku miesiącach od premiery można być niemal pewnym wariantu Touring, który cieszy się niezmienną popularnością od wielu lat. Dla fanów bawarskiej stajni wersja turystyczna modeli i5 jest niemal obowiązkiem. Według zapowiedzi szefów BMW elektryczne i5 nie pojawi się jeszcze przez kilka lat w wariancie M. Ma to związek z ograniczeniami technologicznymi i chęcią zapewnienia kierowcom znanych z serii M sportowych wrażeń. Patrząc jednak na warianty silnikowe, trudno spodziewać się po i5 BMW nudy.
i5 BMW – jakie silniki?
W 2023 roku seria 5 otrzyma 4 różne typy jednostek – elektryczne, hybrydy, benzynowe oraz wysokoprężne. Nas interesuje oczywiście w pełni elektryczne BMW i5. Ma ono otrzymać te same silniki, które były instalowane w serii 4. Można więc spodziewać się następujących propozycji:
- eDrive 40 (sedan);
- xDrive 40 (sedan i touring);
- M60 xDrive (sedan i touring);
- M50 xDrive wycofany wedle najnowszych zapowiedzi na rzecz M60.
Moc jednostek napędowych BMW i5 2023 ma wynosić od 335 KM do ponad 600 KM w topowej odmianie. Mimo braku wprowadzenia wersji M nadal będzie to auto zapewniające niesamowite wrażenia z jazdy. W wersjach xDrive z pewnością trzeba się spodziewać opcji dwusilnikowych, które swoim działaniem obejmą napędzanie jednej osi.
Akumulatory w nowej i5
Niemal na 100% można powiedzieć, że BMW i5 dostanie znane z innych serii baterie o maksymalnej pojemności użytkowej 80,7 kWh. Ma to się przełożyć na ok. 550 km realnego zasięgu. Przecieki jednak wskazują, że w najwyższych odmianach silnikowych pojawią się większe baterie znane z serii iX. Mowa więc o potężnych akumulatorach o pojemności 111,5 kWh. W takiej konfiguracji można spodziewać się zbliżenia do granicy 700 km zasięgu.
Upakowanie tak wielkich baterii w serii i5 będzie możliwe dzięki ich znacznemu rozwojowi. Są one coraz cieńsze i zajmują mniej miejsca, dzięki czemu konstruktorzy mogą zapewnić pasażerom więcej miejsca w pojazdach bez utraty komfortu czy nadmiernego wzrostu masy własnej auta.
Nowe BMW i5 a ładowanie i dodatkowe funkcje
Według przypuszczeń ładowanie w nowym BMW i5 będzie opierało się na napięciu ok. 400 voltów. W zależności od zastosowanego prądu (AC/DC) ładowanie może wynosić maksymalnie 11 kW (AC) lub ok. 200 kW (DC). Przy wykorzystaniu ładowarki poziomu 2 ładowanie do 100% od pełnego rozładowania może zająć nie więcej niż 10 godzin. W przypadku urządzenia 3 poziomu podniesienie akumulatorów do 80% może trwać krócej niż 40 minut.
Na co jeszcze można liczyć w kontekście funkcjonalności i5 BMW? Niemal pewne jest zastosowanie łączności 5G i cyfrowego klucza 3 generacji BMW Digital Key Plus. Dodatkowo klamki w drzwiach bocznych mają być zlicowane z karoserią, co jeszcze bardziej przyczyni się do poprawy aerodynamiki i designu. Oświetlenie przednie ma bazować na pełnych LED-ach z zastosowaniem światła laserowego. Trudno stwierdzić z pełnym przekonaniem, czy podświetlenie progów, atrapy chłodnicy i strefy dyfuzorów będzie opcją czy standardem.
Ulepszenia nie dosięgną jednak tylko designu i wyposażenia wnętrza. BMW elektryczne i5 ma również posiadać adaptacyjne zawieszenie, które może zostać w przyszłości ulepszane przez producenta. Poza tym nie można zapomnieć o funkcjach autonomicznych, takich jak parkowanie, dopasowanie prędkości do obowiązujących ograniczeń i warunków czy inne samodzielne funkcje jazdy.
BMW i5 2023 – premiera i cena
Sam koncern potwierdził, że BMW i5 zadebiutuje na rynku na początku 2023 roku. Można się więc spodziewać, że pierwsze egzemplarze i5 w wariancie nadwoziowym sedan ujrzą światło dzienne w połowie przyszłego roku. Po kilku miesiącach od wypuszczenia ich na rynek pojawi się wersja Touring. Obecne spekulacje sugerują, że cena, jaką przyjdzie zapłacić za podstawowy model eDrive 40, będzie oscylowała w granicach 320 tysięcy złotych.
Czy nowe BMW i5 w 2023 roku zawojuje rynek aut elektrycznych? Są ku temu solidne podstawy. Bazuje na sprawdzonej i lubianej bryle, zapewniając jednocześnie świetne właściwości jezdne. To nowoczesność w klasycznej odmianie. Brzmi jak zapowiedź sukcesu?