- Porsche Macan Electric 2023
- Elektryczny Macan – dlaczego platforma PPE?
- Elektryczny Macan 2023 – moc i dynamika
- Porsche Macan – elektryczny SUV a konstrukcja baterii i ładowanie
- Porsche Macan EV – kiedy premiera?
Porsche Macan Electric 2023
Czy już dzisiaj możemy śmiało stwierdzić, że Porsche Macan Electric będzie najbardziej sportowym SUV-em, tak jak zapowiadają to przedstawiciele marki? Wiele na to wskazuje! Wystarczy spojrzeć na liczby, którymi chwali się elektryczny Macan. To zwłaszcza:
- akumulatory o pojemności 100 kWh;
- ponad 600 KM mocy;
- 730 Nm momentu obrotowego;
- rozkład masy 48:52.
Stworzenie takich rezultatów było możliwe dzięki zastosowaniu nowatorskiej platformy PPE (Premium Platform Electric). Powstała ona we współpracy Audi i Porsche, a ma służyć do projektowania najbardziej zaawansowanych technologicznie aut elektrycznych obu marek. Porsche Macan jako elektryczny SUV jeszcze przed wypuszczeniem na rynek wzbudza niekontrolowany dreszcz emocji. A to dopiero początek!
Elektryczny Macan – dlaczego platforma PPE?
To bardzo proste – PPE zapewnia świetne możliwości konstrukcyjne dla modeli elektrycznych. Korzysta z niej chociażby Audi A6 e-tron, które ma być zaprezentowane w 2023 roku. Platforma PPE daje możliwość wykorzystania 800-woltowej instalacji, co przekłada się na szybkie ładowanie. Nowy Macan elektryczny ma oficjalnie dysponować ładowaniem na poziomie 270 kW, chociaż inżynierowie ze Stuttgartu wskazują na pewien margines dodatkowych możliwości.
Poza architekturą instalacji 800 V platforma PPE daje też interesujące możliwości konstrukcyjne. Elektryczny Macan 2023 będzie posiadał oczywiście napęd na obie osie, co możliwe jest właśnie dzięki tej platformie. Przecieki informacji pozwalają sugerować, że SUV będzie też miał możliwość odłączania przedniej osi dla zapewnienia ulepszonych oporów toczenia.
Skoro mowa o właściwościach jezdnych nie sposób zapomnieć o unowocześnionych osiach skrętnych. Tak, to nie pomyłka – Porsche Macan Electric będzie posiadał zwiększony kąt skrętu przedniej o 15% oraz tylną z możliwością skrętu 5o. Ma to wyraźnie wpłynąć na jakość manewrowania SUV-em Porsche.
Elektryczny Macan 2023 – moc i dynamika
Już wiesz, że Porsche Macan to elektryczny SUV z potężną jednostką napędową. W zasadzie wyposażono go w dwa silniki, które napędzają po jednej osi pojazdu. Ich moc została znacząco podniesiona, co widać zwłaszcza w porównaniu do modelu Taycan. Mowa o łącznej wartości 603 KM i 730 Nm. Zmiany mocy jednostki były możliwe dzięki zastosowaniu nowych półprzewodników z węglików krzemowych zamiast tradycyjnych wafli krzemu. Modyfikacja ta wpływa na obniżenie strat mocy podczas pracy falownika.
Na ogólne wrażenia z jazdy ma wpływ również rozkład masy. Taycan charakteryzuje się rewelacyjnymi proporcjami 49/51, natomiast elektryczny Macan ma mieć podział 48/52. Taki wynik był możliwy dzięki przeniesieniu silnika elektrycznego poza tylną oś pojazdu. Specjalnie stworzona w tym celu strefa spełnia dwa zadania – generuje miejsce na jednostkę napędową i pozwala na zastosowania tylnej osi skrętnej.
W nowym SUV-ie od Porsche zastosowane będą zaawansowane dwuzaworowe amortyzatory. Specjalna konstrukcja została opracowana przez inżynierów ze Stuttgartu i pozwala na regulowanie prześwitu w zależności od prędkości. W ten sposób nowy elektryczny Macan 2023 będzie oszczędzał energię, zmniejszając opór oraz zapewniał dodatkowy docisk i przyczepność podczas szybszej jazdy.
Porsche Macan – elektryczny SUV a konstrukcja baterii i ładowanie
Innowacje nie ominęły również akumulatorów. Ogniwa stworzone zostały w zmienionym stosunku niklu, kobaltu i manganu, który obecnie wynosi 8:1:1, zamiast 7:1:2 tak jak w Porsche Taycan. Według projektantów taki zabieg ma wpłynąć na zwiększenie wydajności akumulatorów, a tym samym poprawienie zasięgu. Ten jednak na razie owiany jest tajemnicą. Jednak patrząc na pojemność baterii i moc silników, realny zasięg na jednym ładowaniu powinien osiągnąć 500 kilometrów.
Platforma PPE 800 V zapewnia szybkie ładowanie 270 kW. Oznacza to, że przywrócenie poziomu 80% pojemności akumulatorów w czasie niewiele przekraczającym 30 minut. Porsche Macan Electric będzie korzystał z dwóch portów ładowania umieszczonych po obu stronach pojazdu. Gdy kierowca nie spotka na swojej drodze szybkiej stacji ładowania od Porsche, nie będzie na straconej pozycji. Na tę ewentualność inżynierowie stworzyli system ładowania bankowego. Oznacza to, że akumulatory zostaną podzielone na dwie oddzielne strefy, które będą ładowane równolegle prądem o mniejszym napięciu. Ma to zapewnić lepsze efekty niż przywracanie poziomu naładowania całego akumulatora na napięciu 400 V.
Biorąc pod uwagę samą konstrukcję baterii, warto uwzględnić również zarezerwowany bufor. W poprzednich modelach był on znacznie większy niż w Porsche Macan Electric i wynosił ponad 10% pojemności banków. Teraz do dyspozycji kierowcy ma być oddane zdecydowanie więcej pojemności. Mówi się, że elektryczny Macan ma mieć jedynie 2 kWh marginesu. To świetna wiadomość w kontekście zwiększenia zasięgu pojazdu.
Porsche Macan EV – kiedy premiera?
Doniesienia prasowe i obserwacje wskazują, że premiera nowego modelu Porsche Macan ma nastąpić jeszcze w 2023 roku. Sugerowanym okresem oficjalnej prezentacji ma być 3. lub 4. kwartał przyszłego roku. Do dyspozycji klientów auta mają być oddane na początku 2024 roku. Oczywiście warunkiem jest sprostanie wszystkim założeniom projektowym podczas produkcji. A ta może zostać z różnych powodów opóźniona. W ostatnim czasie sporo mówiło się o tworzeniu oprogramowania na bazie otwartego systemu Android. Dział projektowy Cariad odpowiedzialny za tworzenie i implementację systemu w autach grupy Volkswagen napotkał jednak pewne trudności w finalizacji zadania. Dlatego planowana pierwotnie premiera modelu na początek 2023 roku została przeniesiona w czasie.
Nowy Porsche Macan EV będzie konkurował z Jaguarem I-Pace, Teslą Model Y, Audi Q6 e-tron oraz Mercedesem EQC. Jak wypadnie na tle rywali? O tym przekonamy się już niebawem!