Coraz więcej kierowców rozważa zakup samochodu hybrydowego, doceniając ich zalety ekologiczne i ekonomiczne. MHEV, HEV i PHEV – poznaj różnice między rodzajami napędów, ich zalety, wady oraz dowiedz się, który z nich będzie najlepszy dla Ciebie.
- Czym są samochody hybrydowe?
- Rodzaje hybryd: mHEV, HEV, PHEV – czym się różnią? Skróty
- Hybrydy mHEV – oszczędność w miejskiej dżungli
- Hybrydy HEV – złoty środek między oszczędnością a osiągami
- Hybrydy PHEV – maksymalna oszczędność i ekologiczna jazda
- Który z napędów jest najlepszy – mHEV, HEV czy PHEV?
- Czy rodzaj napędu na wpływ na cenę auta?
Czym są samochody hybrydowe?
Samochody hybrydowe (HEV – Hybrid Electric Vehicle) to pojazdy, które łączą w sobie tradycyjny silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym. To innowacyjne połączenie dwóch światów napędu pozwala na osiągnięcie szeregu korzyści, które przyciągają coraz więcej kierowców. Przede wszystkim hybrydy oferują znacznie niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin w porównaniu do samochodów z wyłącznie spalinowym napędem. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania, co przekłada się na mniejsze obciążenie silnika spalinowego i mniejsze zużycie paliwa. Co więcej, podczas hamowania silnik elektryczny działa jak generator, odzyskując energię kinetyczną i przekształcając ją w energię elektryczną, która jest następnie magazynowana w baterii (proces ten nazywa się rekuperacją). Ta odzyskana energia może być później wykorzystana do napędzania samochodu, co dodatkowo przyczynia się do oszczędności paliwa.
Rodzaje hybryd: mHEV, HEV, PHEV – czym się różnią? Skróty
Istnieją trzy główne rodzaje samochodów hybrydowych, różniące się stopniem zaawansowania technologicznego i możliwościami jazdy na samym prądzie:
- mHEV (Mild Hybrid) – w hybrydach typu mild hybrid, zwanych również miękkimi hybrydami, silnik elektryczny pełni funkcję wspomagającą silnik spalinowy. Nie umożliwia on jazdy wyłącznie na prąd, ale pomaga zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2, szczególnie w ruchu miejskim. System mHEV składa się zazwyczaj z niewielkiego silnika elektrycznego (o mocy kilku kilowatów), który jest zintegrowany z rozrusznikiem i alternatorem (tzw. rozrusznik-alternator zintegrowany – ISG) oraz niewielkiej baterii (o pojemności zazwyczaj poniżej 1 kWh). Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania, umożliwia płynne wyłączanie i uruchamianie silnika spalinowego na postoju (system start-stop) oraz może zasilać niektóre urządzenia pokładowe (np. klimatyzację);
- HEV (Hybrid Electric Vehicle) – w pełni hybrydowe samochody, zwane również hybrydami szeregowo-równoległymi, mogą poruszać się zarówno na samym silniku elektrycznym, jak i na obu silnikach jednocześnie. Zasięg jazdy na prądzie jest jednak ograniczony (zwykle do kilku kilometrów) i zależy od pojemności baterii. Hybrydy HEV mają większy silnik elektryczny (o mocy kilkudziesięciu kilowatów) i większą baterię (o pojemności kilku kWh) niż mHEV, co pozwala na jazdę w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach i podczas manewrowania. W trybie hybrydowym oba silniki współpracują ze sobą, zapewniając optymalne osiągi i zużycie paliwa;
- PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – hybrydy typu plug-in to najbardziej zaawansowany rodzaj hybryd, oferujący największą elastyczność i oszczędność paliwa. Mają największą baterię spośród wszystkich rodzajów hybryd (o pojemności kilkunastu kWh), którą można ładować z zewnętrznego źródła prądu (np. gniazdka domowego lub stacji ładowania). Dzięki temu oferują one znacznie większy zasięg jazdy na prądzie (nawet kilkadziesiąt kilometrów), co pozwala na codzienne dojazdy do pracy czy na zakupy bez użycia silnika spalinowego. Po wyczerpaniu baterii PHEV automatycznie przełącza się na tryb hybrydowy, wykorzystując zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny.
Przyszłość motoryzacji idzie w stronę ekologii. Na horyzoncie pojawiają się samochody FCV (Fuel Cell Vehicle), czyli pojazdy napędzane wodorem. Zamiast spalin, emitują one jedynie parę wodną. Jak to działa? W skrócie: wodór łączy się z tlenem z powietrza w ogniwie paliwowym, wytwarzając energię elektryczną, która napędza silnik. To technologia, która ma potencjał zrewolucjonizować transport, czyniąc go całkowicie bezemisyjnym. Choć wciąż rozwijana, już teraz można znaleźć na rynku modele takie jak Toyota Mirai, które zapowiadają przyszłość motoryzacji.
Hybrydy mHEV – oszczędność w miejskiej dżungli
Hybrydy typu mHEV (mild hybrid), zwane również miękkimi hybrydami, to najprostszy i najtańszy rodzaj hybryd, który w ostatnich latach zyskał na popularności. Ich głównym celem jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin, szczególnie w ruchu miejskim, gdzie częste zatrzymywanie się i ruszanie generuje największe straty energii. Silnik elektryczny w mHEV nie jest wystarczająco mocny, aby samodzielnie napędzać samochód, ale wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania, a także odzyskuje energię podczas hamowania.
System mHEV składa się z kilku kluczowych elementów:
- silnik elektryczny – zazwyczaj niewielki silnik elektryczny o mocy kilku kilowatów, zintegrowany z rozrusznikiem i alternatorem (ISG);
- bateria – niewielka litowo-jonowa o pojemności poniżej 1 kWh, służąca do magazynowania odzyskanej energii;
- system start-stop – automatycznie wyłącza silnik spalinowy na postoju, np. na światłach i uruchamia go ponownie po naciśnięciu pedału gazu;
- rekuperacja energii – odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania i przekształcanie jej w energię elektryczną, która jest magazynowana w baterii.
Przykładem mHEV jest dostępna w ofercie Toyota Corolla Hybrid Comfort 1.8 122 KM. Hybryda ta łączy w sobie silnik benzynowy i silnik elektryczny, co zapewnia niskie spalanie i emisję spalin. Silnik elektryczny wspomaga silnik benzynowy podczas przyspieszania, co pozwala na oszczędność paliwa.
Hybrydy mHEV to doskonałe samochody dla tych, którzy najczęściej poruszają się po mieście. Dzięki systemowi start-stop i odzyskiwaniu energii podczas hamowania, te auta doskonale radzą sobie w miejskim zgiełku, oszczędzając paliwo na każdym kroku. To idealny wybór dla kierowców, którzy cenią sobie ekonomię, ale nie potrzebują dużego zasięgu jazdy na prądzie. Prosta konstrukcja i niskie koszty eksploatacji to kolejne atuty, które sprawiają, że hybrydy mHEV są atrakcyjną opcją dla osób szukających oszczędnego i praktycznego samochodu.
Hybrydy HEV – złoty środek między oszczędnością a osiągami
Hybrydy typu HEV (Hybrid Electric Vehicle), zwane również pełnymi hybrydami lub hybrydami szeregowo-równoległymi, oferują większą elastyczność niż mHEV, umożliwiając jazdę zarówno na silniku elektrycznym, jak i spalinowym, a także na obu jednocześnie. Dzięki temu zapewniają one większą oszczędność paliwa niż mHEV, a jednocześnie nie wymagają ładowania z gniazdka.
Hybrydy HEV mają większy silnik elektryczny (o mocy kilkudziesięciu kilowatów) i większą baterię (o pojemności kilku kWh) niż mHEV. To pozwala na jazdę w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach i podczas manewrowania, co jest szczególnie korzystne w ruchu miejskim. Przy wyższych prędkościach lub podczas przyspieszania, silnik spalinowy włącza się automatycznie, aby zapewnić odpowiednią moc. Przykładem takiego samochodu jest Toyota Yaris Cross Style 1.5 116 KM, wyposażona w silnik benzynowy i silnik elektryczny, które mogą pracować niezależnie lub razem.
Jeśli pokonujesz zarówno krótkie trasy po mieście, jak i dłuższe dystanse poza nim, HEV sprawdzi się idealnie. To samochód, który nie wymaga ładowania z gniazdka, a mimo to pozwala cieszyć się jazdą na prądzie. Jeśli komfort i płynność jazdy są dla Ciebie ważne, hybryda HEV z pewnością spełni Twoje oczekiwania.
Hybrydy PHEV – maksymalna oszczędność i ekologiczna jazda
Hybrydy typu PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) to najbardziej zaawansowany rodzaj hybryd, oferujący największą elastyczność, oszczędność paliwa i możliwość jazdy wyłącznie na prądzie na dłuższych dystansach. Dzięki dużej baterii, którą można ładować z gniazdka, PHEV-y mogą pokonać nawet kilkadziesiąt kilometrów wyłącznie na prądzie. To idealne rozwiązanie dla osób, które pokonują krótkie dystanse na co dzień, np. dojeżdżając do pracy czy wybierając się na zakupy, i mają możliwość ładowania samochodu w domu lub w pracy.
Po wyczerpaniu baterii PHEV automatycznie przełącza się na tryb hybrydowy, wykorzystując zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Dzięki temu kierowca nie musi się martwić o zasięg, ponieważ samochód może nadal poruszać się na benzynie lub oleju napędowym. Hybrydy PHEV, takie jak Renault Megane E-Tech Plug-in Hybrid Intens 1.6 E-Tech 160 KM, łączą w sobie zalety samochodów elektrycznych i spalinowych, oferując niskie koszty eksploatacji, możliwość jazdy bez emisji spalin oraz swobodę pokonywania dłuższych tras.
Hybrydy PHEV to marzenie kierowców, którzy codzienne trasy pokonują głównie na prądzie. Jeśli masz możliwość ładowania samochodu w domu lub w pracy, PHEV pozwoli Ci cieszyć się niemal darmową jazdą i zerową emisją spalin. To idealne rozwiązanie dla osób dbających o środowisko i chcących ograniczyć wydatki na paliwo. Choć hybrydy plug-in są droższe od tradycyjnych samochodów, inwestycja szybko się zwróci dzięki oszczędnościom na paliwie i niższym kosztom eksploatacji. Jeśli jesteś w stanie zapłacić więcej za ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie, PHEV to doskonałe rozwiązanie dla Ciebie!
Który z napędów jest najlepszy – mHEV, HEV czy PHEV?
Wybór napędu hybrydowego to jak wybór odpowiedniego narzędzia do pracy – wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć.
Jeśli na co dzień funkcjonujesz na terenie miasta i cenisz sobie oszczędność oraz zwrotność pojazdu, mild hybrid będzie dla Ciebie idealny. To samochód, który dzięki elektrycznemu wsparciu spala mniej paliwa, szczególnie w miejskim zgiełku. Nie pojedziesz nim wyłącznie na prądzie, ale za to jego cena i prosta konstrukcja to duży plus.
Hybryda HEV to z kolei złoty środek dla tych, którzy cenią sobie wszechstronność. Sprawdzi się zarówno na krótkich, jak i dłuższych trasach, oferując jazdę na prądzie na krótszych dystansach. Nie musisz martwić się o ładowanie, a jednocześnie cieszysz się niższym spalaniem i płynniejszą jazdą.
Dla osób dbających o środowisko i mających możliwość ładowania samochodu w domu lub pracy najlepszy wybór to hybryda plug-in. Dzięki dużej baterii możesz pokonywać większość codziennych tras wyłącznie na prądzie, oszczędzając na paliwie i redukując emisję spalin. To inwestycja, która się zwraca, choć trzeba pamiętać, że PHEV są droższe od mHEV i HEV.
Czy rodzaj napędu na wpływ na cenę auta?
Czy rodzaj napędu wpływa na cenę auta? Zdecydowanie tak. Różnice w kosztach wynikają przede wszystkim z technologii wykorzystanych do produkcji poszczególnych rodzajów napędów.
Najtańsze w produkcji są tradycyjne samochody spalinowe. Ich technologia jest dobrze znana i szeroko stosowana, co przekłada się na niższe koszty produkcji i ostatecznie niższą cenę zakupu.
Hybrydy typu mild hybrid (mHEV) są nieco droższe od spalinowych ze względu na dodatkowe komponenty, takie jak silnik elektryczny i niewielka bateria. Jednak te koszty są częściowo rekompensowane przez oszczędności na paliwie.
Hybrydy HEV i PHEV, ze względu na bardziej zaawansowaną technologię, większe baterie i bardziej złożone układy napędowe, są znacznie droższe od samochodów spalinowych i mHEV. W przypadku PHEV możliwość jazdy wyłącznie na prądzie przekłada się na wyższą cenę zakupu, ale jednocześnie pozwala na znaczne oszczędności na paliwie w dłuższej perspektywie.
Samochody elektryczne, pomimo spadających kosztów produkcji baterii, wciąż są droższe od większości samochodów spalinowych i hybrydowych. Jednak ich eksploatacja jest znacznie tańsza ze względu na niższe koszty energii elektrycznej w porównaniu do paliwa. Najdroższe są obecnie samochody wodorowe (FCV). Wysokie koszty produkcji ogniw paliwowych i ograniczona infrastruktura tankowania sprawiają, że są one na razie dostępne tylko dla wąskiej grupy odbiorców.
Samochody hybrydowe to ważny krok w kierunku elektromobilności i dekarbonizacji transportu. Wraz z rozwojem technologii i rozbudową infrastruktury ładowania, hybrydy będą odgrywać coraz większą rolę w motoryzacji, oferując zrównoważone i ekologiczne rozwiązania dla kierowców na całym świecie. Pamiętaj, że najważniejsze jest, aby wybrać samochód, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i stylowi jazdy, a jednocześnie przyczynia się do ochrony środowiska.